Airlee beach - Agnes Water & 1770 - Bundaberg - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Airlee beach - Agnes Water & 1770 - Bundaberg - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Airlee beach - Agnes Water & 1770 - Bundaberg

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

06 December 2013 | Australië, Hervey Bay

AIRLEE BEACH

Na het douchen werd Rick door een medewerker van de camping OP de motorkap naar onze camper (ongeveer 200 m) gebracht. Een leuke manier om de dag te beginnen. Vanuit Ayr zijn we gaan rijden naar Airlee Beach. Daar eenmaal aangekomen zijn we gelijk weer geen zoeken naar een duiktrip en deze hebben we dan ook weer makkelijk gevonden. Daarnaast hebben we ook gelijk een snorkeltrip geboekt naar de Whitsundays Islands. Deze dag hebben we nog een verfrissende duik genomen in het zwembad van de camping en zijn we lekker gaan slapen voor de 2 dagen die eraan komen.

De tweede dag zijn we op weg gegaan naar de haven voor onze snorkeltrip. Na ongeveer 1,5 uur varen zijn we aangekomen op Whitsunday Island (zoals de naam al doet vermoeden is dit een van de Whitsunday Islands). We zijn eerst naar Hill Inlet Lookout gelopen, waar we konden genieten van een hemels uitzicht, echt heel erg mooi! Hierna zijn we verder gelopen naar het strand waar we konden lopen over stralend wit zand en zwemmen in een azuurblauwe zee, met als bonus dat we stingrays (en haaien, maar die waren wat schuw) van heel dichtbij konden zien. Hierna gingen we terug naar de boot voor een lekkere lunch en zijn we ons klaar gaan maken voor het snorkelen. Dit was echt heel erg gaaf door het mooie koraal, de vele kleurrijke vissen en we hebben een schildpad van bijna een meter van dichtbij zien eten. Top trip! Na het snorkelen werden we weer afgezet op Airlee Beach en toen we bij onze camper aankwamen kwamen we tot de ontdekking dat we een parkeerboete onder onze ruitenwissers hadden. De vrouw van de toeristeninfo had meerdere keren benadrukt dat je op die plek tegenwoordig niet meer hoefde te betalen, dus zijn we terug naar de toeristeninfo gegaan. Zij hebben netjes aangegeven de boete aan te vechten of anders deze voor ons te betalen. Toch nog een happy end van een geslaagde dag.

De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan om op tijd te kunnen zijn voor het duiken bij de Great Barrier Reef. Tijdens het ontbijt konden we genieten van eenden (overigens wel hele mooie) die graag bij ons aan tafel wilden schuiven en wilde kakkatoes die over ons heen vlogen. Mooi begjn van de dag. We hadden de auto weer op dezelfde plek geparkeerd, maar nu toch maar wel geld in de meter gestopt. Aangekomen bij de haven konden we na een paar minuten wachten als eersten aan boord. Het was een beetje ruig op zee dus een hoop mensen waren om ons heen aan het overgeven. We hadden nog nooit zoveel mensen synchroon zien kotsen. Wijzelf hadden gelukkig nergens last van en konden genieten vannhet prachtige uitzicht. Aangekomen bij een platform midden in de zee zijn we gelijk ons duikpak gaan aantrekken om zo snel mogelijk te kunnen duiken. Onze eerste duik was erg mooi met prachtig koraal en kleurrijke visjes. Na deze duik hadden we 40 minuten om te lunchen om vervolgens weer te beginnen aan onze 2e duik. Tijdens deze duik hebben we ook HELE GROTE vissen gezien. Geen haaien helaas, maar evengoed erg gaaf. De terugweg was wel een beetje lastig omdat de stroming erg sterk was. Je moest dan ook oppassen dat je niet tegen het rif werd geduwd. Al met al, twee erg leuke duiken. Eind van de laatste duik moesten we haasten omdat de boot wilde vertrekken. Het weer was iets slechter geworden, waardoor de boot lekker op en neer aan het stuiteren was. Nu dus ook weer veel spugende mensen, maar wij vonden het prachtig. We zijn snel naar de camping gereden voor een warme maaltijd en een warme douche.

De dag erna hebben we een lekker ontbijtje gehad met mangos vers van moeder natuur en hebben we daarna Airlee Beach weer verlaten. We zijn gaan rijden richting Rockhampton en rijden is eigenlijk ook wat we de hele dag hebben gedaan. Iets voorbij Rockhampton hebben we weer een camping gevonden om te overnachten. Toen we het park opreden zagen we allemaal mooie vogels (rainbow parrots, kakketoes, kookaburras) die pas waren gevoerd. Hierna zijn we lekker pannekoeken gaan eten en ons klaar gaan maken voor de nacht.

AGNES WATER & 1770

We zijn verder gaan rijden totdat we waren aangekomen in Agnes Water. Na wat informatie vergaard te hebben bij het informatiecentum zijn we naar 1770 gereden voor wat uitkijkpunten. Dit dorpje heet 1770 omdat Captain Cook in dat jaar op die plek aan land was gekomen. Na de mooie uitkijkpunten zijn we naar een camping gereden waar we wat dingen hadden geregeld voor de volgende dag en even lekker hadden gezwommen en genoten van de rondrennende kalkoenen.

De dag erop zijn we na ons ontbijt gereden naar een surfschool voor onze eerste les in surfen. Na een stille hoop dat alleen wij 2 of hooguit nog een paar anderen hieraan zouden meedoen, stonden we om 10 uur in de ochtend met een groep van 30 toeristen klaar om te surfen. Na een korte uitleg zijn we met een surfboard het water in gerend om wat mooie golven te pakken. Het begin was wat stuntelig, maar na een aantal pogingen lukte het ons soms, Mandy wat vaker dan Rick, om op te staan. Rick had halverwege nog een zeepaardje gevonden en kon die ook oppakken. Al met al een erg leuke ervaring die we zeker nog eens over willen doen. In de middag werden we opgehaald voor een sunset tour in een kayak. Deze keer hadden we geluk en waren wij de enige toeristen en kregen we dus een prive gids. Na de eerste paar meters zwom er al een enorme pelikaan vlakbij ons. Erg gaaf om te zien. Na wat uitleg over 1770 en Captain Cook mochten wij eens proberen om te surf kayakken. Dit is hetzelfde principe als surfen, maar dan in een kayak. Ook erg leuk om te proberen, ondanks dat de golven niet erg hoog waren. Na een mislukte poging om schildpadden te spotten gingen we op een klein strandje genieten van een glas wijn en wat versnaperingen. We stapten weer de kayaks in voor de sunset, maar de enige wolk die te vinden was in de lucht stond toevallig ergens voor de zon. Niet echt een mooie sunset helaas, maar wel een top dag gehad.

BUNDABERG

We zijn gaan rijden naar Bundaberg. Deze stad is bekend om zijn Bundaberg rum (de hele omgeving staat dan ook vol met suikerriet). Zeg dat dan gelijk! We zijn naar de distillerij gereden om hier een rondleiding te krijgen. We hadden weer eens mazzel en waren de enige twee mensen in de tour van 2 uur. Allereerst konden we een rondje lopen door een soort van museum met allerlei attributen die vroeger werden gebruikt en natuurlijk de kasten vol met flessen rum. Hierna kregen we een gids die ons door de hele distillerij heeft rondgeleid en het proces van a tot z heeft laten zien. Dat is weer eens wat anders dan bier. Hierna kwam het belangrijkste gedeelte: we mochten 2 soorten rum proeven. Dit was erg gezellig en de rum ging er goed in. We zijn hierna naar een camping gereden en na een frisse duik in het zwembad hadden we een heerlijke maaltijd aangezien het heerlijk avondje was gekomen (5 dec). We hadden die avond dan ook een aantal cadeaus die we in azie hadden gekocht met elkaar uitgewisseld om toch een beetje sinterklaas gevoel te hebben. Na het eten moesten we snel weer op weg om bij het Mon Repos national park te komen. Hier is namelijk een organisatie die schildpadden helpt met eieren leggen en wij hadden een kans om dit eens mee te maken. Uiteindelijk rond 9 uur in de avond werden wij geroepen om naar het strand te lopen, want er was een schildpad gesignaleerd die bezig was de eerste stappen. Helaas bedacht deze zich na een tijdje en kroop weer de zee in. Gelukkig was er aan de andere kant van het strand nog een schildpad waargenomen. Daar aangekomen bleek deze ook geen zin te hebben. Maar niets aan de hand; er waren nog 3 schildpadden bezig. Uiteindelijk hadden we dus waarvoor we waren gekomen en zagen we hoe een loggerhead turtle van meer dan een meter een gat aan het graven was en eieren ging leggen. Erg leuk om mee te maken, ondanks de vele toeristen.

De volgende dag zijn we naar het Baldwin Swamp gegaan midden in Bundaberg. Hier hebben we lekker een rondje gelopen en Rick heeft zijn nieuwe hobby als vogelspotter uitgeoefend. Hierna zijn we gaan rijden richting Woodgate waar een prachtig natuurgebied zou moeten liggen. We hebben een Birdhide walk van 6 km gedaan en de naam was gepast aangezien we alleen een Kookaburra hebben gespot en verder zo goed als niets. Dan maar lekker lunchen. We zijn vervolgens verder gereden en eind van de middag aangekomen in Hervey Bay. Hier hebben we een tourtje geboekt naar Fraser Island en hebben verder lekker rustig aan gedaan.

• 06 December 2013 - 09:53

Petra:

Ook dit weer leuk om te lezen!
    En zie je, het duiken komt wel goed! Gaaf hoor, ben wel een beetje jaloers!!
    Hebben jullie al een schildpad gezien met duiken, dat is ook supergaaf!
    Nou geniet lekker! Maar dat hoef ik jullie niet te zeggen, dat doen jullie wel!
    Nog even en dan kunnen jullie Yorinde in het echt bewonderen!

Liefs ons

• 06 December 2013 - 16:58

Ria:

OOoo, wat maken jullie veel mee, zulke mooie ervarngen. die pakken ze jullie niet meer af.
    heel mooi, geniet verder. liefs mam

• 06 December 2013 - 21:21

Anita:

Prachtig verhaal weer!!! En Bart heeft er dus een maatje bij als vogelspotter! Geweldig!!! haha.
    Genieten weer he!!! Tijd vliegt om!!!

• 06 December 2013 - 21:34

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Dit ziet er allemaal weer goed uit. Veel plezier nog verder.