Cairns - Mission beach - Big Crystel Creek - Towns - Reisverslag uit Townsville, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Cairns - Mission beach - Big Crystel Creek - Towns - Reisverslag uit Townsville, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Cairns - Mission beach - Big Crystel Creek - Towns

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

06 December 2013 | Australië, Townsville

CAIRNS

Na een vlucht van 8,5 uur naar Sydney, 5 uur overstaptijd en nog eens een vlucht van 3 uur waren we eindelijk aangekomen in Cairns. We werden (na een tijdje wachten) opgehaald door een busmaatschappij en keurig afgezet bij ons hostel waar we de eerste nacht verbleven. Na een verfrissende douche konden we genieten van een gratis maaltijd. Hierna hebben we nog een filmpje gekeken en zijn we lekker gaan slapen.

De dag erna was het dan eindelijk zover: We gingen onze Hippie Camper ophalen. Na het gebruikelijke papierwerk konden we wegrijden aan de verkeerde kant van de weg. Als eerst zijn de Woolsworth af gaan struinen naar leuke aanbiedingen om vervolgens onze auto vol te laden met eten en drinken. We hebben veel rijst, pasta, worstjes en bonen in tomatensaus in verschillende smaken. Daarna verlieten we Cairns om richting het Daintree National Park te rijden. We konden nu al genieten van de prachtige kust van Queensland. We zijn dan ook onderweg gestopt om te genieten van het uitzicht. We kwamen pas in de avond aan in het national park dus we hebben niet veel kunnen doen. 'S avonds hebben we genoten van onze eerste culinaire budget maaltijd. Pasta met Heinz bonen in bbq tomatensaus. Verrassend lekker eigenlijk!

De volgende dag zijn we lekker even gaan wandelen door het regenwoud. Langs het pad stonden wat bordjes die ons wat meer leerden over de prachtige natuur en de dieren. Daarna zijn we terug gereden naar de camping omdat we erachter kwamen dat we wat onderdelen van ons bed vergeten waren om in de auto stoppen. OEPS! Aangekomen bij de camping zagen we dat onze onderdelen er gewoon nog stonden. Met de camper weer compleet zijn we weer verder gaan rijden door het park. Onderweg zijn we eerst een Cassowary tegengekomen met twee kleintjes. Later zagen we nog een Cassowary. Dit is heel bijzonder. Het zijn namelijk zeldzame dieren en mensen die hier soms jarenlang wonen hebben ze nog nooit gezien. We hebben dan ook de auto midden op de weg stil gezet om dit dier goed te kunnen bekijken. Onze dag kon nu al niet meer stuk. Daarna zijn we doorgereden naar onze volgende wandelroute. Daar hebben we eerst even een overheerlijke lunch gemaakt op de parkeerplaats. Met onze buikjes vol zijn we weer aan de wandel gegaan. Dit keer een wat langere wandeltocht. Ook deze was erg mooi. Onze dag hebben we afgesloten met een bezoekje aan het uitkijkpunt cape tribulation. Hier hebben we, al genietend van het uitzicht, nog even gezellig zitten praten met wat Aussies.

Na ons ontbijtje zijn we naar een vlinder/insectenmuseum geweest. Hier konden we erg mooie vlinders bekijken. De eigenaar had ons aangeraden om onderweg ook nog even te stoppen bij het bio/organic icecream factory, waar we dan ook een lekker ijsje hebben gehaald. Ons Pumpkin/cinnemon ijsje was overheerlijk! Na het ijsje zijn we nog even bij de automonteur langs geweest. Er begonnen allemaal lichtjes te branden en na de handleiding te hebben geraadpleegd bleek dat we toch wel snel een garage moesten vinden... Bij de garage aangekomen bleek de ventilator van de motor niet meer goed te werken. De monteur had ons autootje snel tijdelijk gemaakt en we hoefden niks te betalen. Dus weer op weg richting Cairns! Onderweg zijn we bij een wildlife zoo gestopt. Hier zijn we op de foto geweest met een kakketoe en hebben we de vele australische dieren kunnen bewonderen. Ondertussen was het flink gaan regenen en hadden we trek gekregen, dus Mandy heeft al half in de auto staand een heerlijke lunch gemaakt. Met de buikjes vol zijn we weer gaan rijden en opzoek gegaan naar een slaapplek. Vanwege de harde regen zijn we twee keer flink in de slip geraakt. Gelukkig hebben we niks geraakt maar het was behoorlijk schrikken zo in de bergen. Uiteindelijk zijn we beland op een national campground. Om hier te staan moet je eigenlijk een vergunning aanvragen, maar het was zo afgelegen dat we besloten hadden om hier gewoon te gaan staan.

Na onze heerlijke gratis nacht zijn we weer vertrokken richting Cairns. We kwamen een waliby tegen die de weg overstak. Super skeetig! Een goed begin van de dag! In Cairns aangekomen wilden we terug naar waar we onze camper hadden opgehaald om wat gekke dingen aan onze camper na te laten kijken. Maar als je dan voor het gesloten bedrijf staat, realiseer je je opeens dat het zondag is! Dan maar opzoek naar een camping. Die was heel gemakkelijk gevonden! Hier konden we onze was doen en hebben we genoten van een frisse duik in het zwembad. Lekker zwemmen in de regen haha. Na het zwemmen zijn we pannekoeken gaan bakken. Onze buren zagen dat we maar een hele kleine ruimte hadden om te koken in de regen en zij nodigden ons uit om bij hen te komen koken. Uiteindelijk hebben we daar gegeten en een biertje gedronken. Het was een gezellige avond!

MISSION BEACH

In de ochtend zijn we eerst langs het verhuurbedrijf gereden om een aantal zaken te regelen. Nadat er een paar daarvan waren opgelost moesten we toch even langs de Mitsubishi dealer voor de wat technische problemen. Hierna konden we eindelijk weer onze eigen weg gaan. Onderweg naar Mission Beach hebben we even een omweg gemaakt om een kijkje te nemen bij de Josephine falls. Hier hebben we ook gelijk even een verfrissende duik genomen. Vervolgens zijn we weer verder gereden en hebben we een camping gevonden voor de nacht. We zijn lekker langs het strand gaan lopen en Rick heeft in een veilig stukje zee nog een duik genomen (er zijn rond deze tijd van het jaar namelijk veel stingers in de zee). In de avond hebben we een potje gekaart en geschuilt voor de regen.

BIG CRYSTAL CREEK

We stonden lekker op tijd op om te beginnen met een leuke wandeling. Na zo'n 500 m botste Rick zijn hoofd aan een spinneweb met een gegil van Mandy als gevolg. Er zat namelijk een gigantische spin in dat web. Met moeite was Mandy ook voorbij het web gelopen en 50 m verderop zagen we een nog grotere spin, waarna we besloten de wandeling te stoppen. De zonnebril van Rick bleef op de terugweg weer hangen in het web van de eerste spin... Terug in de auto gingen we op weg naar de Wallaman Falls. Na een 50 km lange rit door de bergen was de benzine bijna op en vlakbij de waterval besloten we om weer terug te gaan om te tanken. Helaas geen waterval dus. Toen maar op weg naar iets anders moois: Big Crystal Creek. Na wat bordjes met Little Crystal Creek vroegen we naar de weg en bleek dat we die moesten volgen. Eindelijk hadden we die dag wat gevonden. Dit was een 'krokodilvrij' meertje waar we een heerlijke duik hadden genomen. Hier was ook weer een National Campground waar we bleven overnachten.

TOWNSVILLE

Die ochtend erna hebben we een bezoek gebracht aan Lt Crystal Creek: een nog kleiner meertje met een mooie oude brug. Na het overwinnen van wat koudwatervrees hebben we ook daar een duik genomen en zijn we daarna doorgereden naar Townsville. Bovenop Castle Hill hebben we genoten van onze lunch en het uitzicht over de stad. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een duiktrip op de Great Barrier Reef en hebben deze dan ook geboekt. Hierna zijn we nog even gaan zwemmen in de zee en hebben we een camping gezocht. We wilden die avond nog naar de bios, maar de film was net gestart.

De dag erna zijn we naar Reef HQ gegaan. Dit is een gebouw waarbij verschillende aquaria worden gebruikt om het rif na te bootsen. Erg leuk om al die verschillende vissen te zien. Hierna wilden we wegrijden, maar bleek dat we onze lichten aan hadden gelaten en je raad het al: de accu was leeg. Na een klein tijdje hadden we iemand gevonden die ons een jumpstart wilde geven. We gingen lekker lunchen en hadden daarna een duik genomen in Rock Pool: een soort zwembad/zee waar het wel veilig was. Hierna zijn we door een drive-in slijterij gereden om een kratje pils te halen. Zoals afgesproken zijn we rond 4 uur weer naar de duikschool gegaan voor de status van de duik. Deze bleek helaas niet door te gaan doordat een familie (die de halve boot had geboekt) hun trip had geannuleerd. We verlieten toen maar, een beetje teleurgesteld, de stad en zijn naar Ayr gereden waar we bleven overnachten.

• 06 December 2013 - 09:13

Ria:

Wat goed dat ik weer wat van jullie hoor, en dat jullie genieten. vooral van het uitzicht en de natuur
    lijkt me prachtig!
    maar die spin!!!!!
    als ik het zo lees is het net of ik in een film zit, die bekende namen. grappig hoor.
    gaan jullie nog wel duiken, wat jammer dat het net doorging.
    nou, lieve luitjes, doe voorzichtig en geniet verder.

wij hebben morgen sinterklaas, spannend hoor!
    liefs Mam.

• 06 December 2013 - 09:34

Petra:

He bro en mandy,

super om jullie verhalen weer te lezen! mooi idd de natuur met al z'n beesten :)
    duiken komt vast nog wel goed! moet heel mooi zijn daar!
    geniet lekker van de bonen in tomatensaus (heerlijk!!!)

liefs arthur, petra en yorinde

• 06 December 2013 - 09:40

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Niet zoveel geluk met de auto zo te lezen.
    Maar wellicht maakt dat het avontuur alleen maar spannender.
    Hebben jullie nog een foto gemaakt van de spin?
    Geniet er nog maar van. Het is om voordat je het weet.
    Liefs pap.

• 06 December 2013 - 09:46

Anita Van Wijngaarde:

Hoi Mandy & Rick,

Begint het al te wennen om aan de verkeerde kant van de weg te rijden?

Ik hoop voor Rick dat hij geen last van zijn oren heeft gekregen na het gegil van Mandy, bij het zien van een spin. Ik zie het al voor me hoe Mandy gilend door het bos liep.
    Jammer dat jullie niet konden gaan duiken in the Great Barrier Reef. Dat had een hele mooie ervaring geweest, haaien en andere vissen te kunnen bewonderen in de oceaan.
    Maar het zijn wel mooie belevenisen daar in Down Under.

Goetjes Mam (Anita)

• 06 December 2013 - 12:07

Mandy:

Rene, we hebben uiteraard een foto gemaakt van die gigantische spin. En ik heb niet gegild, ik was gewoon verstijfd vanwege de grootte van de spin.

Het rijden aan de andere kant begint wel al te wennen hoor! En uiteraard helpen we elkaar omdat je dat soms toch nog een beetje nodig hebt.

• 07 December 2013 - 12:32

Oma Van Hattum:

Lieve Mandy en Rick

Wat een fantastische erevaringen alllemaal tijdens jullie trip, ik lees het steeds met heel veel interesse. Wees voorzichtig met de haaien en niet te vergeten Mandy's favorieten Spinnen !
    Geniet van deze prachtige trip. Hoop dat de camper zich verder gedraagt.