Siem Reap - Bangkok - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Siem Reap - Bangkok - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Siem Reap - Bangkok

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

20 November 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

NEDERLANDS

SIEM REAP

Vanuit Sihanoukville zijn we eerst weer richting Phnom Penh gereden voor een overnachting. Aangekomen bij hetzelfde guesthouse waar we eerder ook verbleven, werd ons algauw vertelt dat de familie Zehnle heel toevallig ook die dag aankwamen voor een enkele overnachting. Die avond hebben we weer gezellig met hen een biertje gedronken, maar hebben we het een keer niet laat gemaakt met de familie Zehnle en zijn we allemaal op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende weer vroeg op moesten. Mandy was trouwens in de bus te grazen genomen door iets dat waarschijnlijk bed bugs zijn geweest, dus die had die nacht haar broek over haar armen aangetrokken en de broekspijpen dichtgeknoopt zodat ze niet kon krabben. Zag er erg grappig uit.

De dag erna zijn we weer vroeg opgestaan om richting Siem Reap te reizen. Het werd een lange rit met een schreeuwend kind in de bus. Toen we bij het busstation in Siem Reap aankwamen zagen we allemaal tuk-tuk drivers met naambordjes. Wij gingen op zoek naar onze naam want we hadden aan ons hostel doorgegeven gebruik te willen maken van hun pick-up service, maar nadat iedereen weg was en er geen naambordjes meer over waren, moesten we toch echt constateren dat niemand ons zou komen ophalen.. snik snik.... Uiteindelijk hebben we zelf maar een tuk tuk geregeld. Aangekomen bij het hostel bleek dat onze reservering niet goed was doorgekomen, maar we hadden een duits welkomscomite dat erg gezellig was. We hebben toen met zijn allen even vluchtig een rondje over de old market gelopen en daarna hebben we een tuktuk geregeld voor de volgende dag. In de avond nog even lekker bij een lokaal restaurantje gegeten en gedronken (met een extra dimensie, omdat je met elk blikje bier kans maakt op meer bier of andere prijzen). Mandy had tweemaal gratis bier gewonnen. In Cambodja hebben we heel veel vrouwen gezien in een pyjama. Uiteindelijk hebben we begrepen dat dit hier betekent dat ze iets belangrijks doen.

Deze dag zijn we met onze tuktuk naar Angkor gegaan. Dit is het enorme tempelcomplex waar onder andere het bekende Angkor Wat is te vinden. We hebben die dag de hoogtepunten van Angkor bekeken waaronder: Angkor Thom (Bayon), Ta Keo, Ta Prohm (bekend van de film Tomb Raider) en Angkor Wat. Daarna zijn we de Phnom Bakheng opgelopen om daar de zonsondergang te bewonderen. De tempels waren erg indrukwekkend maar op een gegeven moment kunnen je benen het bijna niet meer aan. Eind van de dag kon je ons opvegen, we waren gesloopt! In de avond hebben we lekker een hapje gegeten (Mandy had een hapje geprobeerd van krokodil) en daarna zijn we een borreltje gaan drinken in een bar.

De dag erop zijn we met zn 5en naar een floating village/forest gegaan. Na een lange hobbelige rit met de tuktuk kwamen we aan bij de boot die ons door de floatingvillage heen ging varen. Het was erg bijzonder om te zien hoe de mensen daar leefden. Hun huizen staan met palen boven het water en zij moeten bootjes gebruiken om van het ene huis naar het andere huis te komen. Erg grappig. Vervolgens zijn we overgestapt in een kano. We vaarden nu door een 'floating forest'. De boomtoppen staken namelijk boven het water uit waardoor het leek op een forest. Misschien denk je nu, boomtoppen die boven het water uitsteken? Maar de floatingvillage is niet altijd floating. Ze hebben namelijk ook tijden dat ze daar kunnen lopen en rijden. De weg was nu alleen 3 meter onder het water verstopt. Verder hebben we nog even gezwommen in het Tonle Sap meer en zijn we daarna weer naar huis gegaan. Tussendoor zijn we nog even gestopt, tijdens deze stop hebben we slang geprobeerd. Erg zoutig maar wel lekker! Die avond hebben we weer met zijn allen gegeten en gedronken en hebben we het verder rustig aan gedaan.

Die dag erna hebben we lekker uitgeslapen en hebben we de stad verkend. Onder het genot van een biertje hebben we heerlijk genoten van een fishmassage. Er hing nog een bordje bij met No Piranha maar de visjes waren waarschijnlijk toch erg hongerig want ze hadden Mandy al binnen een paar minuten open gebeten. Verder was het erg kriebelig in het begin maar later wel lekker. 'S avonds hebben we weer een hapje gegeten met de duitsers. Omdat dit onze laatste avond met elkaar was hadden we besloten om nog voor een laatste keer te poolen nl-de. Tot nu toe hadden we alle potjes tegen de duitsers verloren. Nu hadden we iets meer geluk want we hadden dit keer wel 1 keer gewonnen, haha. Einde van de avond hebben we met een dikke knuffel afscheid genomen van de duitsers!

De dag erna zijn we na het ontbijt op zoek gegaan naar een kookcursus. De kookcursus zou om 2 uur beginnen dus we hadden nog even de tijd om rond te snuffelen. Tijdens het snuffelen stootten we zomaar ons neus tegen een prachtig en groot schilderij (we liepen dan ook heel toevallig door allerlei ateliers). Na flink onderhandelen hebben we hem uiteindelijk voor een leuk prijsje mee kunnen krijgen! Nadat we het schilderij terug hadden gebracht naar onze kamer zijn we naar de kookcursus gegaan. Rick zou fresh springrolls, khmer curry en een banana dessert maken en Mandy zou de Mango salad, amok en een pumpkin dessert maken. Alles was erg lekker maar het was niet echt een kookcursus omdat de personen die alles uitlegden liever alles zelf deden. Dat was erg jammer. Ook gingen we pas nadat we hadden gekookt naar de markt om te kijken welke ingredienten we hadden gebruikt. Nadat ons buikje lekker vol zat zijn we over de vele nightmarkten gelopen. Uiteindelijk zijn we allebei een andere kant op gegaan om wat 5 december en kerstcadeautjes in te slaan voor elkaar (in azie is het nog lekker goedkoop om dat te doen). Dit was erg grappig om te doen. We mogen dan nu ook niet meer in elkaars backpack kijken en dat vergroot natuurlijk onze nieuwsgierigheid.

Onze laatste dag in Siem Reap zijn we vroeg opgestaan om het een en ander te kunnen bezoeken. Als eerst zijn we met de tuk tuk naar het landmine museum geweest. Hier kregen we een erg interessante rondleiding en we hebben dan ook weer veel geleerd over de verschrikkelijke geschiedenis van Cambodja. Vervolgens zijn we naar een butterfly farm geweest. Hier hebben we erg mooie vlinders kunnen bewonderen. Er ging er zelfs een zitten op Mandy haar hoofd. Na de butterfly farm zijn we terug naar huis gegaan om te lunchen. Na de lunch zijn we naar de crocodile farm geweest. Hier konden we krokodillen zien in verschillende formaten. Ook kon je ervoor kiezen om de krokodillen te voeren met vis, levende eenden of levende kippen. De vis was helaas op maar er waren wat andere toeristen die eenden gingen voeren. Hierdoor kon je goed zien wat voor gruwelijke beesten krokodillen eigenlijk zijn (gelukkig hebben we de film nog). Hier waren ook nog wat winkeltjes waar je wat spulletjes kon kopen die gemaakt werden van krokodillen leer. Na de farm hebben we nog gezellig aan gezeten met wat lokale tuk tuk drivers waar Rick Baby Duck heeft geprobeerd. Dit is een eenden feutus gekookt in het ei die ze dan openbreken en opeten. Je kon het eendje al echt zien en de veertjes kwamen er al aan. Bon apetit! In de avond hebben we nog een laatste rondje gemaakt over de markt om wat lekkers in te slaan voor de busrit van de volgende dag. Cambodja, aw-koon ch'ran!

BANGKOK

Die dag erna zijn we vertrokken naar Bangkok. We zijn uiteindelijk in de avond aangekomen op khao san road. In tegenstelling tot de eerste keer hadden we nu een guesthouse gevonden op een straat vlakbij, zodat we wel een goede nachtrust konden hebben.

De dag erna hebben we voornamelijk dingen geregeld voor onze reis naar Australie. We hebben wel nog even lekker genoten van een voetmassage (Rick kreeg een ladyboy als masseur/masseuse) en in de avond een film gekeken die draaide in ons guesthouse.

De volgende dag hebben we een dagtourtje geboekt naar Ayutthaya, de oude hoofdstad van Thailand. Hier hebben we 5 tempels bezocht en werd er ons het een en ander verteld over de geschiedenis van deze stad. Aan het eind van de dag hebben we weer lekker genoten van een indiase curry en weer een filmpje meegepakt in ons guesthouse.

Onze derde dag in Bangkok hebben we voornamelijk geslenterd in het MBK, een groot winkelcentrum. Verder eigenlijk niets bijzonders gedaan.

De laatste dag in Bangkok (en tevens Azie) zijn we op Khao san road nog even gaan shoppen en hebben we nog wat souvenirs en kleren gekocht en met moeite in de backpacks gestopt. Uiteindelijk werden we om 4 uur opgehaald om richting het vliegveld te vertrekken. Het zat er nu toch echt voor ons op. Dag Azie, tot de volgende keer (we moeten Vietnam nog zien).

ENGLISH

We went to Siem Reap and did a lot of nice things and had a great time, especially with the german family Zehnle!

DEUTSCH

Wir haben viel spass gemacht im Siem Reap mit die familien Zehnle!

• 20 November 2013 - 09:02

Duncan:

Mooi verhaal Rick (en Mandy), zo te zien is het allemaal top daar! Veel plezier nog!

• 20 November 2013 - 09:04

Kimberley:

Wow wat doen jullie veel. En vet gaaf dat jullie van alles proberen. Jammer dat jullie Vietnam nog niet hebben gezien. Maar ben wel heeeeel erg benieuwd naar de volgende verhalen.
    Veel plezier in Australië, schatjes!! Dikke kus

• 20 November 2013 - 09:08

Anita Van Wijngaarde:

Hoi Mandy en Rick,

Ik hoop dat jullie hebben genoten van Azie.
    En dat jullie klaar zijn voor jullie volgende avontuur in Australie. Heel veel plezier in The out Back.

Tot de volgende blog
    Groetjes Anita Xxx

• 20 November 2013 - 10:17

Petra En Yorinde:

Zo hee, zit Azie er alweer op. Wat gaat dat snel!
    En nu lekker genieten van het nieuwe avontuur: Australie! Heel veel plezier en denk daar ook om de krokodillen :)

Liefs ons

• 20 November 2013 - 10:28

Anita Laan:

Wat weer een mooi verslag van prachtige ervaringen!! Zit aldoor helemaal mee te genieten!
    Veel plezier ook weer in Australie!!!!
    XXX

• 20 November 2013 - 13:37

Ria:

Lieve rick en Mandy,
    wat weer een belevenissen, en spannend dat jullie alles proberen te eten, Rick dan.
    Hoe is het met je voeten mandy?, zijn ze alweer heel?
    Heel veel plezir in Australie, doe voorzichtig en geniet van al het mooie,

veel liefs , mam

• 20 November 2013 - 15:12

Frans:

Ik las dat jullie ook wat spulletjes hadden gekocht. Ik vraag me af hoe je dat allemaal gaan meenemen. De dieren zijn wel gek op Mandy zijn het niet de schorpioenen en spinnen uit het vorige verslag dan zijn het wel de bugs en vlinders die het op Mandy voorzien hebben.

Zeg Rick, je baard begint al flink te groeien. Laat je die voor altijd staan?
    Wat maak jij mooie verslagen man.

Beiden veel plezier en op naar Australië

• 22 November 2013 - 15:23

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Indrukwekkende verhalen wederom. Was het krokodillenvlees een beetje te eten? Ik zou het wel proberen in ieder geval, behalve de eendjes dan, die zou ik laten passeren. Het zal mij benieuwen hoe jullie Australie vinden, na alles in Azie te hebben meegemaakt. Gaan jullie ook de Aboriginals bezoeken? Ik ben benieuwd. Veel plezier in Australie en denk erom: Ze rijden daar allemaal aan de verkeerde kant van de weg. Ik zou ditmaal maar met ze meedoen.