Fraser Is - Landsborough - Redcliffe - Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Fraser Is - Landsborough - Redcliffe - Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Fraser Is - Landsborough - Redcliffe - Brisbane

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

13 December 2013 | Australië, Brisbane

FRASER ISLAND

We stonden weer eens lekker vroeg op voor onze dagtrip naar Fraser Island. Na ons ontbijtje werden we bij de camping opgepikt door de bus. Onderweg werd ons het een en ander verteld over het eiland. Onder andere dat het gehele eiland uit zand bestaat en dat het de grootste zandeiland is in de wereld. Daarnaast is het eiland bijzonder omdat het rust op een zoetwaterbron wat best apart is voor eilanden. Aangekomen op het eiland zijn we eerst bij central station een klein rondje gaan lopen. Hier zagen we een beekje met crystal helder water. Daarna zijn we doorgereden naar Lake Mckenzie. Dit was een prachtige meer dat is ontstaan door regenwater en geen ander waterbron heeft. Rick heeft hier nog even een verfrissende duik genomen. Na het meer was het tijd voor de lunch. Was wel oké. Met volle buikjes zijn we doorgereden naar The coloured sands. Het waren eigenlijk gewoon wat rotsen. Vervolgens hebben we het Maheno shipwreck bekeken. Dit vonden we erg mooi om te zien. Als laatste activiteit zijn we naar Eli creek gegaan. Hier hebben we door het water gewaad en genoten van de omgeving, hoewel er wel erg veel toeristen waren. Toen was het tijd om weer richting het vaste land te gaan rijden. En wat we vergeten zijn om te vertellen, is omdat het hele eiland uit zand bestaat, je regelmatig bijna uit je stoel vloog. Net een achtbaan. Onderweg terug zagen we nog wat Dingo's. We vonden Fraser Island niet zo bijzonder maar de Dingo's maakten het weer goed.

Middle of nowhere

De volgende morgen zijn we richting Maroochydore gereden. Eenmaal aangekomen in Maroochy zijn we eerst eventjes gaan lunchen. Denken met hongerige buikjes kan natuurlijk niet. Na de lunch zijn we wat gaan rond rijden opzoek naar een camping plek en leuke dingen om te doen. Uiteindelijk zijn we beland bij een toeristeninfo. Die vertelde ons eigenlijk dat er niet zoveel te doen is behalve het strand. We besloten om dan toch maar verder te rijden. Uiteindelijk zijn beland bij Ewen maddock dam park. Hier gingen we vissen met de hengelachtige dingen (een rol met visdraad, loodje en een haak), die Rick van de sint had gekregen. Omdat we geen aas hadden besloten we te gaan vissen met worst. Wie niet waagt wie niet wint. En jahoor we hadden beet! Een arme schildpad had genoten van de worst en het haakje door geslikt! En ja wat doe je dan... wij zijn nederlanders en hebben geen ervaringen met schildpadden die vishaakjes door hebben geslikt. Uiteindelijk hebben we met behulp van een Aussie het draad maar doorgesneden. Hopen dat hij het overleefd. Verder hebben we geen vis gevangen. Die avond zijn we ergens langs de snelweg gestopt om te eten en te slapen.

LANDSBOROUGH

Vandaag zijn we het Hinterland gaan verkennen. Dit is het gebied net achter de Sunshine coast. Op veler aanraden zijn we via de Mountain View Road gereden om zo op een uitkijkpunt te kunnen genieten van de Glass Hill Mountains. Hierna zijn we verder gereden naar Maleny om daar de Obi boardwalk mee te pakken. Er werd verteld dat in de kreek soms platypus (vogelbekdier) gespot kunnen worden. Deze zijn wij helaas niet tegen gekomen. Dan maar verder naar de Gardner's falls, een kleine waterval waarachter een klein meertje is waar we even lekker in hebben gezwommen. Vervolgens zijn we verder gegaan naar het Kondalilla Falls National Park, ook een waterval, maar die was behoorlijk opgedroogd. Hier zijn we wel een soort varaan tegen gekomen, wat het wel weer goed maakte. Als laatst zijn we naar het Mapleton Falls National Park gereden en hebben daar ook een rondje gelopen (en nog een kleine slang gezien) en hebben we ook weer kunnen genieten van een bijna uitgedroogde waterval. In Landsborough hebben we een camping gevonden en hebben we onszelf verwend met een broodje kangoeroe burger.

REDCLIFFE

Je rijdt op de Steve Irwin road en wat is er dan toepasselijker dan een bezoek te brengen aan 'zijn' dierentuin, the Australia Zoo. We zijn lekker op tijd die kant op gereden om daar de hele dag rond te lopen. Het is een erg mooi park en het is natuurlijk gewoon leuk om de dieren daar te zien. We hebben een paar shows meegemaakt en Mandy is nog op de foto geweest met een lief klein koalabeertje. Als laatst hebben we nog een bezoek gebracht aan de Australia Zoo Hospital waar de zieke/gewonde dieren worden verzorgd. Erg apart maar wel leuk om te zien. Iets minder leuk was een folder met de patient van de week die heel toevallig een schildpad was met een vishaak in haar maag. Gelukkig kwam deze niet uit het gebied waar wij hadden gevist. Al met al een mooie dag en we zijn gereden naar Redcliffe waar we zijn gaan overnachten.

BRISBANE

Op naar de grote stad! Het was maar een klein stukje rijden vanaf Redcliff naar Brisbane waardoor we tijd genoeg zouden hebben om de stad te verkennen. Maar na 3 uur rondjes rijden in de stad (niets staat duidelijk aangegeven), heb je het toch wel een beetje gehad. We besloten dan ook na een hot chocolat en kop koffie de stad te verlaten. Met nieuwe moed zijn we verder gereden opzoek naar een camping. Ook nu hadden we weer paar leuke rondjes van de zaak gedaan maar uiteindelijk zijn we redelijk snel op een camping beland. Hier vertelden ze ons dat de beste manier om Brisbane te verkennen met het openbaar vervoer is (zo'n vermoeden kregen we al). Nadat we waren gesetteld zijn we met de bus vertrokken naar Brisbane. Hier zijn we even bij een toeristeninfo langs gepopt en hebben we onze volgende dag gepland. Onze middag hebben we afgesloten met een wandeling door de city botanic garden.

De dag erop zijn we vroeg opgestaan om weer naar de city te vertrekken. Als echte toeristen hadden we een hop on hop off city bus genomen en zijn we lekker door de stad gaan rijden. We zijn gestopt bij Roma street parkland, een leuk parkje waar ook erg veel eastern water dragons te vinden zijn. Hierna zijn we doorgereden naar mount Coot-tha, waar we even konden genieten van een uitzicht over Brisbane. We zijn vervolgens gestopt bij de botanische tuinen aan het begin van de berg (dit zijn dus weer andere tuinen) en daar hebben we een rondleiding door de tuinen meegepakt. We zijn weer op de bus gestapt en gereden naar de South bank parklands, een gedeelte van de stad aan de rivier waar het allemaal zou moeten gebeuren. We zijn erachter gekomen dat Brisbane gewoon geen boeiende stad is, maar dat hier wel weer een brouwerij (van het welbekende bier XXXX) is te vinden. Wat kan je dan beter doen dan een toertje door de brouwerij. Dit hebben we dan ook gedaan en hebben dit afgesloten met het proeven van verschillende biertjes. We zijn er nu ook weer achter gekomen dat ze in het brouwen ook niet zo heel goed zijn. Toch hebben we weer een leuke dag gehad.

• 13 December 2013 - 08:55

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Mooi verslag wederom. Ik mis wel de foto's erbij, maar die zullen we wel zien als jullie weer terug zijn.
    Veel plezier verder nog en voorzichtig met de bedreigde diersoorten.
    Liefs pap.

• 13 December 2013 - 09:27

Ra:

Lieve luitjes,

wat ik eruit proef is dat de omgeving deze week wat tegenviel alsook de stad. misschien raak je
    wat verzadigd van al het mooie? maar goed, af en toe een spannend dier op je pad en een schildpad
    vangen heft ook wel wat. jullie hebben nog dik ruim een maand en ik hoop dat jullie nog veel zien en er ook erg van genieten en daarna weer lekker bij pa en moe thuis op de bank. veel liefs van mij.

• 13 December 2013 - 11:47

Petra:

Hee Bro en Mandy,

Leuk weer om te lezen, maar wat pap al zegt, ik mis ook foto's!!
    Veel plezier daar! Ook met de komende feestdagen! Geniet met volle teugen

Liefs sis en Yorinde :)

• 15 December 2013 - 10:30

Frans:

Hoi vakantiegangers,

Maken jullie maar geen zorgen over die schildpad hoor. Over het algemeen kan het niet zoveel kwaad. Ik heb vaak genoeg paling en snoekbaars schoongemaakt om op te eten. Dan kom je regelmatig haken en andere ongein tegen.
    Verder wens ik jullie een prettige voortzetting van jullie avontuur toe.