Malang - Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Malang - Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Malang - Sanur

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

12 September 2013 | Indonesië, Sanur

MALANG

Daar stonden we dan met ons goede gedrag om 1 uur in de nacht voor ons hotel te wachten. We hadden natuurlijk al kunnen aanvoelen dat hij wat later zou komen en inderdaad kwam onze jeep om even voor half 2 aankakken. Om dat soort tijdstippen is een half uur heel erg lang! Van Malang reed onze jeep richting de vulkaan Bromo. Het was maar goed dat het een 4wd was, want de bergwegen waar we over reden, waren af en toe erg uitdagend. Om een uur of 4 kwamen we aan bij een bergtop waar we de zonsopgang over Bromo konden bewonderen. Wij en nog honderden andere toeristen. Op dit tijdstip en op deze hoogte was het behoorlijk koud geworden, maar wij doorgewinterde hollanders vonden het niet nodig om een eskimojas te huren, waar al die mannetjes mee rond liepen. Uiteindelijk om half 6 was het dan zo ver. In ongeveer een kwartier stond de zon al weer lekker vel te branden en hadden we de opgang gehad. Het uitzicht was echter wel de moeite waard. Hiervandaan gingen we, na een ontbijtje, echt naar de vulkaan toe. De eerste helft kon je beklimmen, lopend of met een paard, en de rest kon met de trap worden bewandeld. De vulkaan was ook wel grappig om te zien. Verder zijn we door onze chauffeur bij nog een aantal mooie uitzichtplaatsen gestopt om wat foto's te maken. De laatste stop was bij een mooi natuurgebied waarbij een pad tot een waterval liep. Erg mooi allemaal. Na deze trip werden we weer netjes (en uitgeput) bij ons hotel afgezet. We hebben het de rest van de dag lekker rustig aan gedaan.

De dag erna was onze laatste dag in Malang. We zijn die ochtend weer langs een bird market geweest. We moeten zeggen dat de dieren er hier een stuk beter uitzagen dan de markt in Yogya, maar toch blijf je rare dingen zien, zoals tientallen boterhamzakjes aan een deur met in elk zakje een klein visje, of een varaan in een opbergkist ergens bovenop een kast. Hierna zijn we nog langs een museum geweest waar de geschidenis van Malang werd vertelt. Dit was best interessant, aangezien hier de Nederlanders een hele grote rol in hebben gespeeld.

SANUR

Om 5 uur die middag vertrokken we met de nachtbus naar Denpasar, Bali. We zijn uiteindelijk om half 7 hier aangekomen en zijn gelijk verder gegaan naar Sanur, waar de oom en tante van Rick (Aad en Corrie, die toevallig ook hier op vakantie waren) 2 nachten in hun hotel voor ons hadden geregeld. We zijn ze gelijk op gaan zoeken bij een restaurantje vlakbij, waar we ze vonden samen met 2 vriendinnen van Corrie:tante Edith en tante Mae. We zijn na een kopi bali naar het huis van tante Edith gegaan waar een heerlijke lunch in een prachtig huis op ons stond te wachten. Erg leuk en gezellig. De rest van de middag hebben we lekker ontspannen gespendeerd in 2 van de 3 zwembaden van ons hotel en zijn we een hapje gaan eten met Aad en Corrie.

De dag erna stond op de planning dat we met Aad en Corrie samen een sawa tocht zouden maken met 1 van de prive chauffeurs van de 2 tantes. Dit plan werd met het uur steeds uitgebreider. We begonnen met een bezoek aan het monkey forest, waar de apen je beklommen op het moment dat je in het park was. Hierna kwamen we langs een fruitmarkt en bezochten we het meer Danau Beratan waarin een balinesische pura was te vinden (een hindoeistische tempel). Onderweg hiernaartoe hebben we nog even kort een traditionele ceremonie voor een lijkverbranding kunnen bijwonen. Hiervanuit zijn we doorgereden naar de sawa velden waar we doorheen zijn gelopen en mooie kiekjes hebben kunnen maken. Het laatste wat op de planning stond was Tanah Lot (weer een andere tempel) die we bij zonsondergang hebben bewonderd. Dit leverde een erg mooi uitzicht! Na een traditionele maaltijd bij de grote M zijn we weer gedropt bij ons hotel en hebben we de dag afgesloten met een lekker warm bad.

Op dinsdag had Tante Mae ons nog een derde nacht in hetzelfde hotel aangeboden, waardoor we nog een lekker rustig dagje konden hebben. We zijn lekker aan het strand gaan liggen waar we toch wel erg zijn verbrand. In de avond zijn we met de taxi naar Batubulan gegaan, waar we een kecak dans hebben bijgewoond. Deze traditionele dans vertelt het ramayana verhaal onder begeleiding van een soort koor van ongeveer 50 mannen die allerlei ritmes zingen. Dit was erg leuk om te zien. Er werd geeindigd met een vuurdans, waarbij een man in trance werd gebracht en als een dolle door brandende kokosnoten liep te springen. Fascinerend om mee te maken. We zijn weer lekker met Aad en Corrie uit eten geweest en hebben plannen gemaakt om de volgende dag weer te vertrekken vanuit Sanur.

• 12 September 2013 - 09:22

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Weer een mooi verslag van een mooie vakantie. Smeren jullie je wel goed in?
    Geniet er nog van en tot het volgende verslag.
    Liefs pap.

• 12 September 2013 - 10:08

Ria:

Wat een mooie dagen!!! en Rick, je kunt zo de rol van Mozes spelen. liefs mam

• 12 September 2013 - 14:22

Frans:

Goed dat jullie met de rit naar de vulkaan ondanks de kou niet zo dik gekleed waren anders hadden jullie een paar uurtjes later het bloedheet gehad. Jullie maken in een korte tijd best veel mee.Ik moet Ria gelijk geven. Rick kan zo voor Mozes spelen met dat baardje. Staat je best goed. Voor de rest wens ik jullie veel plezier.

• 14 September 2013 - 18:14

Selinde En Gerben:

Jeetje jongens! Wat een avonturen allemaal! En wat herkenbaar!
    Jullie genieten er lekker van! Dat is wel duidelijk! :) gaan jullie nog naar de perhentian islands? Mag je niet missen hoor! ;) is een leuke ervaring!
    We wensen jullie veel plezier! Geniet van elke zonnenstraal!