Vang Vieng - Kong Lor - Xe Champhone - Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Vang Vieng - Kong Lor - Xe Champhone - Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Vang Vieng - Kong Lor - Xe Champhone - Don Det

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

27 Oktober 2013 | Laos, Don Det Tok

VANG VIENG

Wat ga je doen als je in Vang Vieng terecht komt? Tuben natuurlijk! Enige tijd geleden heeft de overheid veel barren gesloten langs de rivier vanwege de vele sterfgevallen (gemiddeld 22 per jaar), maar er waren nu gelukkig nog 3 barren waar we gebruik van mochten maken. Je begint met een stukje te tuben om dan al snel bij de eerste bar aan te komen. Tijdens het tuben kon je heerlijk genieten van de prachtige omeving die Laos te bieden heeft. Bij de laatste bar werd ons verteld dat het nog een half uur tuben was tot het einde, dus gingen we kwart voor 5 weg om voor het donker weer van de rivier af te zijn. Dit bleek echter veel langer te duren en al snel werd het donker. We zijn dan ook 2 mensen kwijt geraakt die (achteraf gezien) voorbij het eindpunt zijn gegaan. Uiteindelijk is alles goedgekomen en zijn we in de avond gezellig gan stappen in deze toeristische stad.

VIENTIANE

Onderweg naar de hoofdstad van Laos zijn we gestopt bij een grot waar we in mochten zwemmen. Erg verfrissend om de dag mee te beginnen. In Vientiane hebben we een kort bezoek gebracht aan de stupa en aan een toren die erg lijkt op de Arc de triomphe. Laos kreeg van amerika geld om een weg aan te leggen, maar heeft er uiteindelijk deze toren van gebouwd. Fuck you, America! In Vientiane is er verder niet veel te beleven (daarbij regende het ook heel erg), dus hebben we, naast een potje pool met de fam Zehnle in het Funky Monkey hostel, niet veel gedaan.

KONG LOR

Onderweg naar Kong Lor zijn we gestopt bij het COOP centre, die de mensen in Laos helpt wanneer zij armen of benen verliezen bij een ontploffing van een bombie. Tijdens de Vietnam oorlog is Laos het meeste gebombadeerd (er werd 9 jaar lang elke dag voor 2 mln dollar aan bommen op Laos gegooid) en veel van deze bommen zijn niet ontploft, waardoor er nu nog jaarlijks bommen ontploffen als bijvoorbeeld kinderen denken dat het speelgoed is. Aangekomen in Kong Lor wersen we verrast door de prachtige omgeving.

De ochtend erop gingen we naar de Kong Lor cave, een grot van 7,5 km lang en op sommige plekken wel 100 m hoog, waar we met een boot doorheen gingen. Grappig om mee te maken, maar verder was het gewoon donker. Halverwege stopten we bij een klein dorpje waar een klein kindje lekker zat te spelen met een machete. Heel apart. In de avond hoorden we vanuit het dorp veel muziek en gingen we een kijkje nemen. Het bleek dat het het einde was van de vastentijd en dit werd gevierd met een ceremonie en een feest. Wij mochten, na wat uitleg van onze lokale gidsen, ook meedoen met de ceremonie. We mochten allemaal een kaarsje met wierook in de rivier gooien. Hiermee "stroomden onze zonden met de rivier mee". Hierna kon het feest beginnen met de nodige Beerlao en andere versnaperingen (hier hebben we onze eerste kippenklauw gehad). We hebben heerlijk gedanst tussen de lokale bevolking en een hele speciale avond meegemaakt.

THA KEK

In Tha Kek is blijkbaar niemand gewend aan toeristen, want we werden vrijwel overal aangestaard en zelfs door een aantal mensen betast. Erg apart! In Laos werd op deze dag overal botenraces gehouden en dit was ook het geval in Tha Kek. Hierbij waren er ook veel marktkraampjes te vinden waar Mandy 2 shirtjes voor 15.000 kip heeft gekocht (1,5 euro). Dat is nog een leuk shoppen. In de avond werden er allemaal lampions de lucht in gestuurd en op de Mekong allemaal grote verlichte boten losgelaten. We zijn met de fam Zehnle lekker een hele kip en vis gaan eten tussen de Laos bevolking en nog een mooi avondje gehad.

XE CHAMPHONE (Monkey village)

Onderweg naar onze tweede homestay in Laos zijn we voor een lunch gestopt waar Rick even op een heuse waterbuffel heeft gezeten, die daar lekker stond te grazen. Hierna zijn we verder gegaan om een bezoek te brengen aan een Turtle Lake waarin 200 schildpadden leven. Deze schildpadden waren monsterlijk lelijk en leken meer op een mol. We zijn daarna doorgereden naar een tempel met een boeddha park, waarbij elke boeddha was gedoneerd door mensen in het buitenland. Bij de tempel was ook een bibliotheek. Althans, het leek meer op 3 oude kledingkasten die waren volgepropt. De waardevolle geschriften waren gelukkig goed opgeborgen in de kasten boven een rivier. Vrouwen moesten in de tempel een rok en een sjerp dragen. Hierna zijn we doorgereden naar onze homestay in een dorp dat ook wel het monkey village werd genoemd. Er waren namelijk, verrassend genoeg, heel veel apen te vinden. We gingen dan ook, gewapend met 3 zakken bananen, naar deze apen toe, maar voordat we het wisten hadden die kleine krengen de zakken al opengescheurd en waren de bananen weg. In de avond werd er dooe onze gidsen voor ons heerlijk gekookt. Deze avond hebben we afgesloten met een ouderwets gezellig 'Never have i ever...' en de nodige Beerlao en Lao Lao.

PAKSE

Met een "truck truck" werden we van onze homestay gebracht over een hobbelige we naar onze oranje Stray bus. Richting Pakse zijn we (na een lunch van 2 heerlijke baguettes met kip voor 70.000 kip) gestopt bij een erg mooie waterval. In Pakse is niet veel te doen, maar het regende alweer, dus dat kwam goed uit.

DON DET (4000 ISLANDS)

Onderweg naar Don Det zijn we gestopt bij de Wat Phou tempel om deze ens te bewonderen. Het was bloedje warm, dus we gingen vluchtig de plekjes af om niet al te veel te zweten. Don Det is een van de eilanden van de 4000 Islands, een erg mooi gebied en lekker rustgevend. De eerste avond hebben we gewandeld over het eiland en een prachtige zonsondergang meegemaakt.

De tweede dag hadden we sportief een fiets gehuurd om het hele eiland te verkennen. Onderweg stopten we bij een brug omdat daar een hond hele rare bewegingen maakte. Deze bleek een haak van een hengel (met de hengel er nog aan) in zijn bek te hebben. Nadat de lokale bevolking hier niets van moest hebben, hadden we een andere toerist gevonden die uiteindelijk de lijn had doorgeknipt, omdat we niet zeker wisten hoe de hond zou reageren als we de haak uit zijn bek probeerden te halen. We zijn weer lekker verder gefietst en hebben op Don Khone een mooie grote waterval bekeken. In de middag zijn we met een visser meegegaan om weer eens lekker te vissen. Na een eerste poging tussen de takken hebben we op een klein eilandje onze hengels weer uitgegooid en vingen de meiden 3 tot 4 kleine visjes. Rick had gelukkig op het allerlaatste moment ook een klein visje aan de haak geslagen. Alle vis bij elkaar bleek helaas te weinig voor een bbq, dus hebben we maar in een restaurant een lekkere verse vis besteld.

De derde dag zijn we gaan kayakken op de Mekong. We zijn hiermee naar de grens van Cambodja gegaan waar we de zeldzame irrawaddy dolfijn hebben gespot. Ook weer een waterval bekeken en een mooi dagje gehad. We moeten zeggen: Laos was echt een top land met een prachtige en ontspannende natuur. Kop chai lye lye.

• 27 Oktober 2013 - 18:06

Frans:

Door jullie uitgebreide verhalen is het net of ik ook op vakantie ben. Ik ga er helemaal in op. Groetjes Frans

• 27 Oktober 2013 - 18:50

Marloes:

Haha, dat tuben lijkt me echt geweldig! Het ziet er echt relax uit :)

• 27 Oktober 2013 - 19:26

Anita Laan:

Weer prachtige ervaringen zó te lezen!!!!! De jaloezie neemt toe, haha!!! Genieten weer he!

• 28 Oktober 2013 - 09:26

Anita Van Wijngaarde:

Hoi Mandy en Rick,

Alles wat jullie doen ziet er lekker relax uit. De omgeving ziet er erg mooi en rust gevend uit.
    Ik wil nu ook zo'n vakantie.

Heel veel plezier nu in Cambodja.

• 28 Oktober 2013 - 09:43

Ria:

Lieve Rick en Mandy,
    Wat ben ik blij dat jullie he zo naar jullie zin hebben, lekker genieten!
    Hier stormt het, dat heeft ook wel weer wat toch?
    nou, geiet lekker verder, en doe voorzichtig.
    liefs mij.

• 28 Oktober 2013 - 15:22

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Indrukwekkend wederom. Grappig om te lezen dat sommige mensen nooit buitenlanders zien.
    Lijkt me een aparte ervaring. Op naar Cambodja! En denk om die apen he?
    Groeten pap.

• 28 Oktober 2013 - 22:30

Chris Schouten :

elke keer lees ik jullie ervaringen met verbazing en geniet er van , blij dat jullie het zo mooi hebben