Chiang khong - Pak beng - Luang prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Chiang khong - Pak beng - Luang prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Chiang khong - Pak beng - Luang prabang

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

14 Oktober 2013 | Laos, Luang Prabang

CHIANG KHONG

Rond de middag zijn we vanuit Chiang mai vertrokken met een busje van stray. Een erg luxe bus moeten we zeggen: lekker veel ruimte en een enorm tv scherm waar we van een film konden genieten. Onderweg naar de grens van Thailand zijn we gestopt in Chiang Rai. Hier hebben we de White Temple bezocht. Dit is een echt heel erg gave tempel om te zien (de mooiste die ik tot nu toe heb bezocht). Buiten de tempel zie je allemaal handen naar boven grijpen en zie je schedels en hoofden aan bomen hangen. Dit moet de hel voorstellen en als je erlangs loopt nemen zij al je zonden met je mee. Binnen in de tempel waren er allerlei muurschilderingen die de 'slechte' westerse wereld afbeelden met bekende figuren als freddy cruger, michael jackson, hello kitty, spiderman en andere slechte personages. Erg grappig om te zien. Langs de zijwanden werden mensen op boten weergegeven die richting de boeddha gingen (de pad naar hoe men eigenlijk moet leven. Erg leuk om te hebben gezien. Rond 6 uur kwamen we aan in Chiang Khong, een dorpje aan de grens van Thailand met Laos. Hier gingen we met de groep uit eten en deden we nog gezellig een borreltje onder een potje pool.

De volgende ochtend, nadat wij onze tour leider op het laatste moment hadden wakker gemaakt, de Mekong over. Doei Thailand, Khap khun khrap (dank je wel). Sa bai dee (hallo) Laos. Na zo'n 1,5 uur had iedereen eindelijk een visum (het gaat lekker efficient daar) en gingen we op weg naar onze boot. Dit was een erg grote boot waar we maar met 12 man op zaten, dus aan ruimte geen gebrek. Deze dag zijn we alleen maar gaan varen over de Mekong. Hier zijn we lekker gaan uitrusten en hebben erg genoten van het landschap tot we Pak Beng hadden bereikt. Dit was weer een dorpje waar we gingen overnachten. In de avond zijn we weer met de groep gaan eten. In Laos schijnt het een soort gewoonte te zijn om voor, tijdens en na het eten shotjes (lao lao) te drinken. Het werd dan ook een gezellige avond en na het eten zijn we nog met een groepje naar de plaatselijke discotheek gegaan.

De volgende ochtend mochten we weer lekker vroeg opstaan om weer verder te gaan over de Mekong. We kwamen redelijk op tijd aan bij onze homestay in een klein dorpje, Ban Lad Khammune, voor die dag. We werden eerst door het hele dorp geleid naar het ziekenhuis, de lokale Lao Lao stokerij, de school en de tempel. Erg leuk om te zien hoe de locals hier leven. In de avond kregen we een koningsmaal en ging iedereen zich klaarmaken voor de ceremonie die ze voor ons hadden gepland. Dit was erg speciaal om mee te maken. Er werd eerst een soort gebed voorgedragen en hierna gingen we in een kring zitten en werd er om onze beide armen door iedere local een katoenen armband geknoopt, waarbij ze ons veel geluk wensen tijdens onze reis. Erg gaaf! Hierna gingen de kinderen uit het dorp voor ons dansen en zij nodigden ons daarna uit om met hen mee te dansen. Het begon erg onschuldig, maar later op de avond stonden we samen met die kinderen de macarena, de polonaise en andere foute dansen te doen. Echt heel erg grappig, ze kopieerden alles wat je maar voordeed. Na nog een paar shotjes whiskey (Rick was de hele dag beroerd dus die had lekker rustig aan gedaan) gingen we in het huis slapen van de locals. Al met al een top ervaring.

LUANG PRABANG

We gingen weer verder met de boot en stopten onderweg bij een tempel in en grot. Hier hebben wij allemaal op een traditionele wijze gebeden. De reis vervolgde zich tot we aankwamen in Luang Prabang. Hier aangekomen hebben we besloten om van stray "af te hoppen". We blijven dus een paar dagen langer terwijl anderen doorreizen. In de avond zijn we voor de laatste keer dus met deze groep gaan eten en hebben we nog een afsluitende borrel in een kroeg gedaan.

Onze tweede dag hadden we een dag met olifanten geboekt. We leerden wat termen die we moesten gebruiken om de olifant te sturen en dit mochten we gelijk ook uitproberen op de nek van een olifant. Erg leuk om te doen. Hierna bezochten we de trots van het olifantendorp, Maxi, de olifantbaby. Echt heel erg schattig. We maakten vervolgens een tocht van ongeveer een uur op de nek/rug van de olifant. Als beloning voor onze olifant hebben we drie trossen bananen gekocht, die ze met gemak wegwerkte. Vervolgens kregen we een lekkere lunch in buffet vorm en daarna werden we met de boot gebracht naar een waterval. De waterval was erg leuk, je kon er namelijk met een touw vanaf springen in het water daaronder. Daar konden we lekker even zwemmen. Als afsluiter van de dag mochten we de olifanten gaan wassen in de rivier. Tijdens het wassen probeerden we op de olifanten te staan en dan gaf de eigenaar een commando waardoor de olifant iets ging doen, hierdoor was het erg lastig om te blijven staan. Rick is dan ook twee keer in het water gevallen. En de olifant van Mandy ging water omhoog spatten wanneer je 'Happy, Happy' tegen de olifant zei. We hadden echt onzettende waterpret met de olifanten. Het was dan ook het hoogtepunt van de dag.

De derde dag hier zijn we op weg gegaan richting de kuang si waterval. We zouden om 10 uur met een privebusje worden opgehaald zodat we zelf konden beslissen hoe lang we er wilden blijven. Uiteindelijk zaten we dan ook om half 12 in een busje volgepropt met nog 10 andere toeristen. Perfect voor mekaar. Vlak voor de waterval was er een opvangcentrum voor aziatische zwarte beren waar we een aantal van die zwarte rakkers konden bekijken. De waterval zelf was erg leuk om te zien. Een lekkere hoge waterval. Een paar treden lager kon je zwemmen. Hier kon je dan ook van een kleinere waterval afspringen of met een touw vanuit een boom het water inspringen. Erg leuk om te doen. Na de waterval zijn we opzoek gegaan naar een ander guesthouse dat dichterbij ons pick up plek zou zijn. Toen hebben we ons lekker even opgefrist en zijn we op jacht gegaan voor een lekker happie eten. We zijn uiteindelijk beland aan een restaurantje aan de Mekong. We hadden beiden een chickensteak besteld en we kregen een chickenstew achtig iets geserveerd. Maar het was erg lekker!

De volgende dag ging Rick er vroeg uit om de monniken te zien. De monniken krijgen dan van de lokale bevolking rijst. De monniken mogen namelijk niets bezitten waardoor zij afhankelijk zijn van de giften van de lokale bevolking. Rick vond dit erg leuk om te zien. Nadat we beiden waren uitgeslapen zijn we een ontbijtje gaan scoren. Deze dag hebben we een bezoekje gebracht aan de royal palace. Dit stelde niet zoveel voor dus we hadden het al snel gezien. Na het paleis hebben we ons even lekker laten masseren. Rick was flink onder handen genomen door een klein jochie. Er zat iets meer kracht in het jochie dan Rick had verwacht. Na de massage zijn we weer even rondje over de markt gelopen. Mandy heeft twee souveniertjes gekocht. Onze avond hebben we afgesloten met een heerlijke laos barbeque!

• 14 Oktober 2013 - 16:59

Petra:

Hee Bro en Mandy,

Leuk om weer wat te lezen! Jullie vliegen echt door alle landen heen...en de tijd gaat al zo snel!
    Geniet nog lekker daar van de andere culturen! Hier missen jullie niks...een en al regen en wind (echt Hollands)!

Liefs sis

• 15 Oktober 2013 - 13:31

Jurgen Otten:

hey rick en mandy.

wat leuk dat jullie zon plezier daar hebben. wordt er zelfs beetje jaloers van.

maar ik mis de foto,s

groetjes jurgen

• 16 Oktober 2013 - 00:11

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Leuk verslag wederom. Grappig om te lezen dat ze in dergelijke landen in de bus gewoon een groot scherm hebben hangen om een film te kijken. En dat je gewoon in de plaatselijke discotheek een avondje kan doorbrengen. Op de televisie krijgen wij toch heel wat andere beelden voorgeschoteld.
    Veel plezier verder gewenst op jullie reis.
    Liefs pap.

• 16 Oktober 2013 - 00:12

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Veel plezier verder gewenst op jullie reis.