Melbourne - Great Ocean Road - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Melbourne - Great Ocean Road - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Melbourne - Great Ocean Road

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

10 Januari 2014 | Australië, Adelaide

MELBOURNE

We stonden om 4 uur op zodat we de eerste shuttlebus konden pakken die ons naar het vliegveld bracht. Vanaf Sydney zijn we gaan vliegen naar Melbourne. Hier aangekomen bleek onze dagelijkse kleding in Sydney toch wel erg koud te zijn in Melbourne. We waren te vroeg om in te checken in het hostel dus konden we mooi die ochtend nog mee met weer een gratis tour door de stad. Dit was weer leuk om mee te maken. In de middag hebben we wat zaken geregeld voor de komende dagen. 'S avonds konden we nog lekker een filmpje kijken in het hostel en zijn daarna weer lekker gaan slapen.

De dag erna hebben we een rondje gemaakt over een grote markt. Hierna zijn we met de tram een rondje gaan rijden door de stad. We hadden gehoord dat er een hele leuke tapasbar was en daar zijn we even een kijkje gaan nemen, maar dit leek (na 3 kwartier lopen) totaal niet op tapas. Dan maar een alternatief gezocht (en dus weer 3 kwartier terug lopen). In de avond weer een filmpje gekeken. Melbourne bleek voor ons niet echt een interessante stad.

GREAT OCEAN ROAD

We zijn in de ochtend met de tram naar buiten de stad gereden om daar een huurauto voor de komende 5 dagen op te halen. Deze gebruiken we namelijk om van Melbourne naar Adelaide te rijden en natuurlijk de Great Ocean Road mee te pakken. Aangekomen op deze weg hebben we in Anglesea een stop gemaakt bij de plaatselijke golfclub om een kijkje te nemen bij de golfbanen. Deze staan er namelijk om bekend dat hier veel kangoeroes leven en die hebben wij dan ook mogen bewonderen. Helaas waren ze net aan het rusten, want we hadden wel graag golvende kangoeroes willen zien. We zijn verder gereden naar Lorne waar we een kijkje hebben genomen bij Teddys Lookout en de Erskine Falls. Erg mooi allemaal. Hierna zijn we gestopt bij Kennett River omdat ons werd verteld dat hier veel koalas te vinden zijn en toen we een groep toeristen naderden die allemaal naar de bomen keken, vonden we inderdaad deze zachte beestjes in de natuur. Heel erg leuk. We zijn verder gereden voorbij Apollo Bay, waar we een camping hebben gevonden voor de nacht (met niet al te veel ruimte om te slapen in de auto helaas). In de boom naast onze auto vonden we ook weer een koala. Tot zo ver een erg goed begin van de Great Ocean Road.

Na een erg koude en erg beroerde nacht in de auto te hebben doorgebracht, zijn we weer gaan rijden. Dicht bij de camping werden we nog uitgezwaaid door een koala. We zijn gaan rijden richting een vuurtoren in Cape Otway die erg speciaal moest zijn, maar om er uberhaupt maar naar te kijken moest je een, naar onze mening, erg hoge entree betalen. Dit hebben we dus maar overgeslagen. Onderweg zijn we bij een aantal lookouts gestopt om een kijkje en een kiekje te nemen bij de Twelve Apostles en de London Bridge. Erg mooie kunstwerken van de natuur. Vlak na Warrnambool zijn we gestopt bij Tower Hill, een natuurgebied dat na een vulkaanuitbarsting door mensen opnieuw is gevegeteerd en waar nu weer volop leven is. We hebben hier 2 routes door de mooie natuur gevolgd en zijn onder andere een aantal emoes tegengekomen (erg vlakbij). We zijn verder gereden naar Portland waar we een hotel voor de nacht hebben gevonden (de auto was toch echt te klein) en lekker hebben gegeten in een parkje.

Vanuit Portland zijn we eerst gaan rijden naar Cape Bridgewater. Hier zijn we gestopt bij het Petrified Forest, een gebied dat erg lijkt om versteende bomen. Hierna zijn we iets terug gereden om, na een wandeling door een mooie natuur van ongeveer 3 kwartier, een kijkje te kunnen nemen bij een kolonie van zeehonden. We moesten ze bekijken vanaf een hoge klif, maar konden toch een paar van die leuke beestjes bewonderen. Hierna moesten we dus ook weer 3 kwartier terug wandelen (het was meer klimmen) maar de zeehondjes samen met een paar kangoeroes onderweg waren toch wel leuk om te zien. We zijn gaan rijden naar Mt Gambier. Hier zijn we gaan kijken bij de Blue Lake, een meer die 3 maanden per jaar azuurblauw is (wij waren er toevallig in deze periode). Verder hebben we nog even gelopen door een sinkhole. Nadat we deze mooie dingen hebben gezien zijn we verder gaan rijden totdat we in Kingston waren aangekomen en hier weer een hotelletje hebben bezocht, waar we na onze maaltijd de nacht hebben doorgebracht.

Tja, vandaag... Vandaag wilden we langs een aantal leuke dingen rijden, maar allemaal stelden ze eigenlijk niets voor. We zijn wel langs de grootste kolonie van pelikanen van Australie gewandeld, maar die waren een paar honderd meter verderop, dus daar konden we niets van zien. Onderweg hebben we wel nog een heuse slang voor onze auto voorbij zien glibberen! Uiteindelijk zijn we beland in Victor Harbour, waar we met erg veel moeite een hotel hebben kunnen vinden voor een redelijke prijs.

In de ochtend hebben we een rondje over Granite Island gelopen, een eiland waar voorheen veel kleine pinguins te zien waren (er zijn er heel veel verdwenen en het gerucht gaat dat dit te maken heeft met de hongerige zeeleeuwen van het eiland ernaast). Helaas dus geen pinguins gezien, maar evengoed een leuk rondje gelopen. Hierna zijn we eigenlijk doorgereden ( op een lunch aan het strand na) naar Adelaide, waar we de auto weer moesten inleveren. We zijn nog even de stad ingegaan om iets met lange mouwen te zoeken voor de komende dagen en daarna lekker een soepje gegeten in ons hostel.

• 10 Januari 2014 - 11:17

Anita Van Wijngaarde:

Hoi Mandy en Rick,

Wat een belevenisen weer daar in de Outback. Maar laat al die kangoeroes nu lekker uitrusten, het is heel vermoeiend om de hele dag maar te golfen.

Jullie hebben weer hele mooie fotos gemaakt, wat een uitzichten.
    Geniet lekker nog van jullie vakantie.

Tot de volgende blog.
    Groetjes en een dikke kus mama(Anita)

• 10 Januari 2014 - 12:47

Yorinde:

Lieve Rick en Mandy,

Jullie genieten nog heerlijk daar, maar bijna mag ik jullie dan eindelijk ontmoeten.
    Tot snel

Liefs Yorinde

• 10 Januari 2014 - 20:37

Ria:

Lieve luitjes,
    wat een mooie foto's en mooi dat je die dieren in het echt ziet. jammer van sommige sigt seeings die tegenvielen, maar de komende 6 dagen hoop ik dat jullie nog vreselijk genieten van de rondrit en dan bijna lekker weer naar je Eigen bedje, wat ook weer heel lekker is hoor, die luxe, reken maar. liefs mij.

• 11 Januari 2014 - 12:19

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Mooi verslag weer. En leuk dat je die dieren in het echt ziet ipv in Artis. Gaan jullie de Aboriginals nog bezoeken? Enfin, veel plezier gewenst nog en tot de volgende keer.
    Liefs pap.

• 14 Januari 2014 - 20:01

Jan Van Zelm:

Hoy Rick en Mandy,

Wat n fotos maar wel wel mooi en hele verslagen kost me uren om te lezen ha ha ha
    Nog even dan mogen jullie weer in gareel dat zal wel wennen worden.
    Maar ik zal je alvast voorbereiden er staat een nieuwe instructeur voor de groep als je terug bent
    Bart is met de noorderzon vertrokken hij heeft deze jongen gebeld en komt 20 jan.proef draaien.
    Maarten staat al 2 maandagen er voor. Bart kon in breezand komen voor een orkest en dat is ook op maandag
    en dat was voor hem een grotere uitdaging en de repetitie bezoek bij ons gaf eigenlijk het laatste zetje.
    Maar dan is het nog niet netjes om zonder gedag te zeggen weg te blijven.
    Je bent nu een beetje op de hoogte dan komt niet zo hard aan straks. Maar genieten jullie nog maar even van die paar dagen dan spreken we elkaar weer

groetjes uit het mooie nibbix de mazzel

• 15 Januari 2014 - 22:54

Ingrid Van Valkenburg :

Lieve Mandy en Rick,
    Weer wat een mooie foto's en verslag nog even genieten met z'n twee.
    Tot gauw,nog een weekje, geniet nog even.
    Je tante Ingrid