Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

04 Januari 2014 | Australië, Sydney

SYDNEY

In de ochtend hebben we de camper eerst maar eens grondig opgeruimd en schoongemaakt. Nadat alles weer netjes was zijn we vertrokken naar Sydney. Hier hebben we nog even geluncht in een speeltuintje. We hadden de chilisaus helaas vlak voor de lunch laten vallen waardoor we kale rijst met worst als eten hadden. Na de lunch zijn we de camper terug gaan brengen. Dit verliep allemaal heel vlotjes en er werd ons beloofd, dat als zij de pink floyd cd uit de radio krijgen, zij deze naar Nederland opsturen. We werden erg emotioneel toen we de camper weer moesten inleveren (je raakt er toch een beetje aan gehecht), maar nu waren we wel weer echte backpackers! Met onze rugzakkie hebben we de trein gepakt naar ons hostel. Nadat we een bedje hadden gevonden zijn we een klein rondje gaan lopen. We zagen dat de musical The Lion king speelde en hebben gelijk twee kaartjes gekocht voor diezelfde avond. Na het avond eten hebben we dan ook genoten van de prachtige voorstelling!

De volgende morgen zijn we opgestaan om met een gratis citytour mee te mogen. Dit was een wandeling van ongeveer 3 uur door delen van Sydney waarbij ons ook flink wat over de (korte) geschiedenis van Australië werd verteld. Dit was zeker de moeite waard. We eindigden bij Circular Quay waarvandaan wij zelf nog over een kleine markt zijn gewandeld en een aantal interessante straatartiesten zijn gepasseerd. Een daarvan was een vrouw die zo lenig was dat zij zichzelf in een kleine doos kon wurmen en andere bijzondere posities kon aannemen. Daarnaast was er een groepje aboriginals die muziek maakten en waarmee je op de foto kon. De dag hebben we afgesloten met een culinair hoogstandje (schnitzel met worteltjes en doperwtjes en wedges is weer eens wat anders dan rijst of pasta). Hierna werd er in ons hostel een movienight georganiseerd waar wij dan ook even 1,5 film hebben meegekeken (de 2e film was echt een beroerde film).

In de ochtend hebben we de bus gepakt om de ferry te nemen naar Manly. In Manly zijn we regelrecht naar het strand gelopen en hebben we even lekker in de zon gelegen. Na onze lunch hebben we beide weer een surfboard gehuurd en hebben we geprobeerd wat golven te pakken. Rick ging nu al beter dan de vorige keer, dus dat is een goed teken. Na het surfen hadden we het wel weer gehad met Manly en hebben we de ferry weer terug gepakt naar Sydney. We hebben weer heerlijk gegeten en in de avond zijn we in de irish pub om de hoek nog een aantal pints gaan drinken met 3 van de mensen met wie we kerstavond hadden doorgebracht. Dit was heel erg gezellig ondanks dat de irish pub niets weg had van een irish pub.

Vandaag was het dan zover, de laatste dag van het jaar. Na eerst lekker uit te slapen zijn we rond 3 uur de stad in gelopen om een mooi plekje te zoeken voor de jaarwisseling. Rond half 5 waren we er helemaal klaar voor en hadden we een perfect plekje (helaas was er geen alcohol toegestaan) in een soort prieel op de Observatory Hill, waar we een goed zicht hadden over de Harbour Bridge. En nu maar wachten...Het was goed dat we wat kaarten meehadden om de tijd te doden. Rick heeft in de tussentijd ook nog even 1,5 in de rij gestaan om wat hamburgers te halen terwijl Mandy aan het strijden was om Rick zijn plek vrij te houden, maar uiteindelijk begon om 9 uur het eerste vuurwerk al te knallen. Het vuurwerk waar iedereen voor kwam begon natuurlijk gewoon om 12 uur. Dit was leuk om te zien, maar (ondanks dat iedereen om ons heen oeh en aah riep) blijkbaar zijn wij toch wat te nuchter want we vonden het vuurwerk in Hoorn misschien nog wel leuker om te zien. Al met al hebben we een leuke jaarwisseling gehad. Gelukkig nieuwjaar iedereen!

De eerste dag van het jaar hebben we weer lekker rustig aan gedaan en zijn we in de middag een rondje gaan lopen door de botanische tuinen. We wilden hierna een rondleiding door het Opera House gaan doen, maar die was helaas al helemaal volgeboekt. Na ons avondeten hebben we het jaar goed ingeluid en zijn we lekker naar The Hobbit gegaan in (zoals ze zelf hadden aangegeven) werelds grootste IMAX bioscoop. De 3D effecten die we hier zagen hadden wijzelf nog nergens zo goed meegemaakt en we hebben erg genoten van de film.

Het is dat we hier zitten, maar zo'n traditie kan natuurlijk niet achterblijven. Gewapend met zwemkleding en een oranje muts hebben wij (helaas een dag te laat, maar toch) de zee getrotseerd en dus een nieuwjaarsduik genomen. We moeten toegeven dat het wel een beetje koud was, maar verder snappen we niet echt dat het er zo'n heisa om wordt gemaakt. Zo bar koud was het nou ook weer niet. De duik hebben we genomen op het beroemde Bondi Beach. Deze dag hebben we eigenlijk verder niets meer gedaan en zijn we lekker gaan ontspannen op het strand.

Deze dag hebben we gespendeerd in de Blue mountains. We werden om kwart over zeven opgehaald om naar de grand cayon van Australië te vertrekken. Onze tourleider zou zo de tweeling boer van Remy kunnen zijn geweest. Hij leek erg op Remy zowel uiterlijk, gedrag en humor. Dat moet wel een gezellige dag worden ! De dag begon erg mistig en beetje regenachtig. Dat betekende weinig goeds voor de beloofde prachtige uitzichten over de cayons. Vanwege het weer zijn we dan ook eerst een wandeling gaan maken van ongeveer 2 uur naar een mooie waterval. Na de wandeling was het weer opgeklaard en konden we genieten van het prachtige uitzicht. Na de lunch zijn we naar een uitkijkpunt over the three sisters gegaan. Dit zijn drie langwerpige rotsen naast elkaar. Het aborigionalverhaal over het ontstaan van deze rotsen werd aan ons verteld. Kortom er waren drie zusters die bedreigd werden door een monster. Ze riepen hun vader om hulp en die heeft uit bescherming zijn dochters met zijn toverstok veranderd in steen. De toverstok is verloren gegaan en nu wachten ze op het moment dat ze weer worden teruggetoverd. Ook hebben we geleerd wat het woord kangaroo eigenlijk betekend. De Britten vroegen namelijk aan de aborigionals hoe zij die grote springende konijnen noemden. De aborigionals antwoordden met kangaroo, wat eigenlijk betekend: ik heb geen idee wat je allemaal aan het vertellen bent. Communicatie op zijn hoogtepunt, heerlijk! Vervolgens zijn we doorgereden om nog een kleine wandeling te maken. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de enorme rotscliffen. De dag hebben we afgesloten met een culinair hoogstandje, namelijk bij het restaurant de goudenboogjes.

• 04 Januari 2014 - 09:46

Joyce:

Haihai, superleuk om te lezen! Het klinkt ook heel herkenbaar :) maar leuk dat jullie het zo heerlijk naar jullie zin hebben!! Heel veel plezier verder! Geniet er volop van!! X Joyce

• 04 Januari 2014 - 12:30

Petra:

Jullie nogmaals Gelukkig Nieuwjaar!! En wat stoer zo'n nieuwjaarsduik! Had toch verwacht dat jullie een diepduik zouden doen..beetje jammer, maar wie weet volgend jaar!
    Yorinde is al aan het aftellen, die kan niet wachten om eindelijk haar Oom en Tante te ontmoeten!
    Geniet nog even, want voor jullie het weten is het weer voorbij

Liefs Petra

• 04 Januari 2014 - 14:58

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,

Leuk verslag wederom en leuk dat jullie gewoon de Nederlandse tradities in ere houden. Ik ben wel benieuwd naar alle foto's die jullie gemaakt hebben, maar daar zullen we ongetwijfeld nog wel en avondje voor uittrekken. Veel plezier nog in de komende weken. Ik verneem de nieuwe avonturen wel weer.

Liefs pap.

• 04 Januari 2014 - 19:11

Ria:

Lieve Rick en Mandy, jullie zijn mooi, gezond het nieuwe jaar ingegaan, en ik hoop dat dit het hele jaar zo blijft.en ja, nu besef je hoe mooi het in Nederland ook is, met traditie, vuurwerk enzo, daar heb je dan weer veel meer respect voor. jullie zijn op weg naar weer een ander gedeelte las ik, zoveel mogelijk zien, nu het nog kan, heel goed en geniet ervan. veel liefs mam

• 04 Januari 2014 - 20:02

Frans:

Allereerst ook de beste wensen en een gezond 2014.
    Inmiddels zijn jullie in de afgelopen tijd heel wat wijzer geworden over hoe het leven is in Azië en Australië . Zo ' 'n ervaring is goud waard. Wat ik van jullie zo leuk vind is dat de Hollandse nuchterheid bij jullie niet verloren gaat.

Groetjes,
    Frans