Palm Beach -Byron Bay - Iluka - Red Rock - Sawtell - Reisverslag uit Urunga, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Palm Beach -Byron Bay - Iluka - Red Rock - Sawtell - Reisverslag uit Urunga, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Palm Beach -Byron Bay - Iluka - Red Rock - Sawtell

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

19 December 2013 | Australië, Urunga

PALM BEACH

Vanuit Brisbane zijn we gaan rijden naar de Gold Coast, naar het stadje Surfers Paradise. Wij dachten, hier kan je volop surfen, maar zoals wij te horen kregen was deze stad vooral op het feesten gebaseerd. Daar hadden wij op dit moment niet heel veel behoefte aan, dus na een bezoekje aan het informatiecentrum zijn we verder gaan rijden naar een andere plaats aan deze kust, namelijk Palm Beach. Op onze camping hebben we 4 vis charters afgebeld en deze bleken allemaal al te zijn volgeboekt voor de volgende dag. Bij de 5e hadden we eindelijk geluk en hebben we een vistrip geboekt voor een halve dag. De rest van de dag hebben we doorgebracht met een duik in het zwembad en een hapje eten.

De wekker ging lekker vroeg om half 5 in de ochtend zodat we om half 6 bij de haven konden zijn. In totaal zijn we met 8 personen de oceaan op gevaren om ons geluk te beproeven: We gingen diepzeevissen. Na een korte uitleg wierpen we onze hengels uit en waren we begonnen. Mandy had als eerste van ons 2 beet en zij had, ondanks dat ze die nu juist niet wilde vangen omdat ze zo lief zijn, een Parrotfish gevangen. De ochtend verliep lekker en aan het eind van de trip had Rick 4 vissen gevangen (waarvan 2 waardig waren om op te eten) en Mandy 3 vissen (ook 2). We hebben er erg van genoten. Weer terug op de camping hebben we weer een duik genomen en zijn we bezig geweest om de vis te bereiden voor het avondeten. Beiden hadden we nog nooit zo een vis klaargemaakt, maar het smaakte erg goed (Mandy vond het wel oke). We hebben een lekkere McFlurry toe gedaan en zijn voldaan gaan slapen.

BYRON BAY

De volgende morgen werden we wakker in een sauna. Dus snel eruit en ontbijtje naar binnen werken. We zijn toen vertrokken richting Springbrook national park. Onderweg kwamen we een vervallen huis tegen die we even kort zijn gaan bekijken. Best grappig om te zien zo langs de weg. In Springbrook national park hebben we genoten van de mooie omgeving en allerlei prachtige uitzichtpunten. Ook hadden we wat 'wildlife' gespot, een kleine Walibi, zwarte hagedis/varaan-achtig iets en Mandy zag nog een slang weg slibberen de bosjes in. In de middag hadden we lunch met, je raad het vast al, VIS! Mandy begon er nu toch we
klaar mee te raken. Vervolgens zijn we gereden naar de Natural Bridge. Dit was een brug die zoals de naam al doet vermoeden, van nature is ontstaan. Erg mooi om te zien. Daarna zijn we gereden naar Byron Bay. Hier hebben we een mooi plekje gevonden voor de nacht. Hier hebben we de laatste 'lekkerste' vissen geprobeerd klaar te maken. Alleen de barbeque werd niet goed warm waardoor de vissen niet op zijn lekkerst werden. Na onze laatste vis maaltijd hebben we alle resterende vis maar weggegooid. Het was mooi weest ;)!

ILUKA

In de ochtend zijn we naar de o zo bekende vuurtoren van Byron Bay gereden om eens te kijken waar al die heisa om wordt gemaakt. Het was inderdaad wel een leuke toren om te zien. Hierna hebben we Byron Bay alweer verlaten, omdat er gewoon te veel mensen zijn in een te kleine plaats. We zijn doorgereden naar Lennox Head waar we van onze lunch hebben genoten en een duik hebben genomen in een meer met bruinachtig water. We hadden gelezen dat het deze kleur had gekregen van de theeplanten om het meer heen. Na snel te zijn weggereden bij een te dure camping (de zomervakantie is hier begonnen en dat gaan we merken aan de prijzen en de drukte) hebben we, op aanraden, onze weg vervolgd naar Iluka (helaas zijn we niet naar Yamba gereden, Sebastiaan). Daar hebben we uiteindelijk een camping gevonden voor een redelijke prijs en zijn we nog even langs een winkel gereden om aas te halen voor de visspullen die Rick van de sint had gekregen. Op de camping zijn we dan ook even lekker gaan vissen in de rivier die er pal naast liep. Rick had een minuscuul visje gevangen en was dolblij. Na het avondeten zijn we bij 2 oudere Aussies gaan zitten en hebben we een hele gezellige avond gehad met Kevin en Josie.

RED ROCK

De volgende ochtend hebben we Iluka alweer verlaten en zijn we gaan rijden naar het Yuraygir National Park. Hier zijn we opzoek gegaan naar een National Campground, maar eenmaal in Minnie Water te zijn aangekomen stonden we voor een slagboom en bleek dit alleen voor tentjes te zijn. We hebben wel even lekker geluncht op een mooie plek aan de kust. Terug op de weg hoopten we nog een emoe te kunnen spotten, maar het mocht niet baten. We zijn verder gereden naar Red Rock waar we weer een gewone camping hadden opgezocht. Hier aan de kust is een hele grote rode rots waarnaar deze plaats ook vernoemd is. Op deze rots zijn in het verleden veel aboriginals vermoord vanwege wat probleempjes met het land (de rots werd ook wel Blood Rock genoemd). Vlak hiernaast is een heel mooi klein strandje (met de toepasselijke naam Little Beach) te vinden, waar we kort hebben gezwommen omdat de stroming net even te sterk was. Hierna hebben we de visspullen weer tevoorschijn gehaald en hebben we weer even lekker een lijntje uitgegooid. In de avond hebben we genoten van een culinair hoogstandje en zijn we tevreden gaan slapen.

SAWTELL

Vanuit Red Rock zijn we gaan rijden naar Coffs Harbour. Hier aangekomen zijn we eigenlijk direct naar de Marina gereden om vanuit daar te lopen naar het Muttonbird Island. Dit is een eiland waar jaarlijks in december en januari honderden tot duizenden vogels komen om te nestelen. Wij dachten dus de perfecte locatie te hebben gevonden om vogels te spotten. Nu blijkt dat die vogels hun eieren in de grond stoppen en de ouders overdag ergens anders voedsel gaan zoeken. We hebben dus amper vogels gezien. Het eiland zelf was niet heel bijzonder, maar je had wel een mooi uitzicht over Coffs Harbour. Na de middag zijn we naar Dolphin Marina Magic gereden, waar we, zoals de naam al doet vermoeden, dolfijnen (en andere zeedieren) konden bewonderen. We begonnen met een zeeleeuw die ons allebij een kusje had gegeven. Een erg leuk beest. Daarna kregen we ook nog eens een zoentje van een van de dolfijnen. Deze dolfijnen en zeeleeuwen gaven hierna een erg leuke show weg. Om het helemaal af te maken werden op het einde little blue pinguins gevoerd. Een topattractie. Na deze dingen hadden we eigenlijk de hoogtepunten van Coffs Harbour wel gezien (we wilden nog raften, maar ze zaten helemaal volgeboekt), en zijn we doorgereden naar Sawtell, een klein authentiek dorpje vlakbij. Hier hebben we ook weer lekker gezwommen in een rivier die door de sterke stroming een soort jacuzzis in het zand had gemaakt. Tijdens het avondeten kwam de kerstman achterop een rode jeep nog langsrijden over het veld voor ons om een ho ho hoop kindertjes blij te maken. Op de terugweg draaide de goede man zich nog even om naar ons om ons te vertellen dat wij ons moesten gedragen.

URUNGA

Na het ontbijt en wat boodschapjes zijn we gaan rijden naar Dorrigo. Via de Waterfall Way zijn we uiteindelijk aangekomen bij het Dorrigo National Park waar we in een kleine 2 uur een mooie wandeling door het regenwoud hebben gemaakt en (hoe verrassend) watervallen hebben bewonderd. Na deze wandeling zijn we nog iets verder gaan rijden om nog een waterval te kunnen zien. Op de terugweg zijn we gestopt bij een lookout en bij een buffel van een koe om even wat fotos te schieten. Weer terug bij de kust aangekomen zijn we eerst langs de weg even gestopt voor een free driver reviver (moeten ze in Nederland ook maar eens invoeren) en uiteindelijk op een camping in Urunga gesetteld. Hier heeft Rick nog even een hengel uitgegooid en is Mandy tijdens het koken besprongen door parkietjes. We zijn na het eten lekker een rondje gaan lopen en tijdens deze tocht zijn we 3 kangoeroes tegengekomen die lekker in een veldje stonden te staan. Heerlijk die natuur hier in Australie!

• 19 December 2013 - 23:02

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Zo te lezen worden jullie zo echte vissers. Leuk om te lezen dat jullie je zo vermaken. Tijd vliegt om waarschijnlijk. Over een maand zijn jullie alweer terug en begint het "gewone" leven weer. Geniet er nog even van en van elkaar. Prettige Kerstmis gewenst.
    Liefs pap.

• 20 December 2013 - 09:12

Ria.laan@quicknet.nl:

Lieve luitjes, weer mooie verhalen, lekker genieten en mooie natuur, wat wil je nog meer.
    wij genieten ook hoor hier, vooral van de kleine meiden. wat een rijdom is dat toch. jullie zullen wel erg nieuwsgierig zijn naar Yorinde, nou, ze is erg lief en mooi hoor!. en Isa en Yara groeien ook snel.
    we gaan op naar de kerst en zullen zeker op jullie toasten.
    Geniet ook van de kerstdagen, de sfeer zit er al in met de kerstman. nou, veel liefs, mij.

• 20 December 2013 - 09:54

Anita Van Wijngaarde:

Hoi lieve Mandy en Rick,

Wat een verhalen weer, en al dat Vis, niet te geloven. Geniet nog lekker van jullie mooie reis door Australië.
    Maak er een gezellige warme kerst van, we zullen aan jullie daar denken.
    Groetjes en een dikke kus mam

• 21 December 2013 - 13:15

Tante Nelly:

Lieve Rick en Mandy.
    hier even een berichtje vanuit een regenachtig Lutjebroek,
    nog even en dan mogen jullie er ook weer van genieten.
    Maak er nog een mooi maandje van, wij blijven lezen,
    Gezellige kerstdagen en een mooie jaarwisseling. Ik sprak in het Noorderlandhuis iemand en die heeft familie die met de jaarwisseling op dezelfde plek als jullie zitten, nu ben ik de naam kwijt, maar ik denk dat het van de familie Kunst was, of ze zitten er met kerst, afijn dat scheelt maar een paar dagen, dus dat maakt niet zo veel uit.
    Veel liefs, groetjes en een knallende jaar wisseling, maar vooral een goed 2014
    Van ons allemaal
    Tante Nelly

• 21 December 2013 - 21:48

Anita Laan:

Wat een heerlijke verhalen weer!!! Leef helemaal mee!
    Geniet nog even van jullie laatste maand alweer!!! Uiteindelijk is de tijd toch omgevlogen!!!
    Dikke kus van ons

• 23 December 2013 - 10:11

Petra:

Eindelijk weer foto's! Leuk hoor!
    Hele gezellige kerstdagen alvast! We zullen aan jullie denken: lekker warm, mooie natuur, super wildlife, enz, enz (RUILEN!!!)
    Liefs sis

• 23 December 2013 - 23:00

Frank:

Heey luitjes,

Zo te lezen gaat alles koeteldekoet daar... Mooi!
    Hier is op dit moment weer eens een storm aan de gang :P
    Alvast hele fijne dagen en geniet van het mooie weer!

Gr. Frank

• 24 December 2013 - 11:16

Ingrid En Gerard Van Valkenburg:

Hoi luitjes,
    Volgens ons genieten jullie, vooral van de mooie natuur en zee.
    Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen.
    Groetjes en een dikke knuffel.
    Ingrid en Gerard