Adelaide to Alice Springs - Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu Adelaide to Alice Springs - Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rick / Mandy Laan / van Wijngaarde - WaarBenJij.nu

Adelaide to Alice Springs - Sydney

Door: Rick en Mandy

Blijf op de hoogte en volg Rick / Mandy

21 Januari 2014 | Australië, Sydney

ADELAIDE TO ALICE SPRINGS

We werden rond 7 uur bij ons hostel in Adelaide opgehaald voor onze 6-daagse tour naar Alice Springs. De eerste paar dagen zouden voornamelijk veel rijden zijn. Rond de middag zijn we gestopt in Port Augusto waar we een klein rondje hebben gelopen, bier hebben ingeslagen voor de tour, lekker hebben geluncht en een snelle duik hebben genomen. Hierna zijn we door de Flinders Ranges gereden naar Willmington waar we vlakbij een boswandeling hebben gemaakt (in de nu al warme temperatuur). Na de wandeling zijn we naar de campground gegaan waar we na een frisse douche lekker hebben gegeten en een gezellig avondje hebben gehad met de groep. Deze nacht was ook de eerste nacht dat we gingen slapen in swags (een soort grote slaapzakken met een matje onderop) zodat we konden genieten van de sterrenhemel. Dit beviel erg goed!

De tweede dag werden er flink wat kilometers afgereden totdat we (na wat korte stops tussendoor, onder andere om de vele walibies te bewonderen) Coober Pedy hadden bereikt. Dit is een klein dorpje, midden in de woestijn, waar ze opal stenen opgraven. We hebben dan ook een rondleiding door een van de mijnen gekregen. In Coober Pedy leeft bijna iedereen in huizen die ze onder de grond hebben gebouwd zodat ze het hele jaar een lekker constante temperatuur in hun huis hebben. Na een lekkere pizza in de avond zijn we gegaan naar een kangoeroe Sanctuary waar we een aantal lieve kangoeroes hebben mogen voeren en een glimp konden opvangen van een baby kangoeroe. Na deze leuke ervaring hebben we een borrel gedronken in een kroeg die zich ook onder de grond bevond en hebben we heerlijk geslapen in een koele zaal die (verrassend genoeg) ook ondergronds was.

We stonden om 10 voor 5 op zodat we op een mooie plek in de woestijn de zonsopgang konden bewonderen. Na dit spektakel hebben we een lekker ontbijtje gehad en hadden we weer flink wat kilometers voor de boeg zodat we (na de grens te zijn gepasseerd tussen South Australia en the Northern Territory en waar de weg eigenlijk alleen maar bestaat uit een bochtloze weg met vrij weinig zijstraten voor honderden kms) aan het eind van de middag eindelijk waren aangekomen bij onze camping naast Uluru, die grote steen in het midden van de woestijn. We hebben eerst maar even lekker een duik genomen in het zwembad (tegen de 40 graden is toch wel warm) en zijn daarna vanuit onze camping gaan kijken naar de zonsondergang. In de avond hebben we weer gezellig een biertje gedronken en zijn we weer in onze swags gaan slapen in de open lucht. Helaas werden we in de nacht wel bekropen door veel mieren, maar na wat verplaatsen konden we weer rustig verder slapen.

We mochten vandaag lekker uitslapen tot 7 uur en daar hebben we dan ook lekker gebruik van gemaakt. Na het ontbijt zijn we gaan rijden naar Uluru om wat meer over deze steen te weten te komen. Onze gids kon veel vertellen over bepaalde gedeeltes van Uluru die door de aboriginals werden gebruikt voor onder andere scholen, keuken en een grot waar vrouwen konden bevallen. Erg interessant om meer over hun cultuur te weten te komen. De overheid heeft dan ook na flink wat jaren het land rondom Uluru terug gegeven aan de orginele bewoners. Het nummer Beds are Burning - Midnight Oil gaat dan ook precies hier over (voor de geinteresseerden). Na een leuke wandeling hebben we op de camping nog even lekker een duik genomen en als lunch genoten van een wrap met kangoeroevlees. Hierna zijn we weer richting de berg gereden en in het cultureel centrum wat meer kunnen leren over de aboriginals in dit gebied. Na nog een korte wandeling langs Uluru met weer andere verhalen zijn we naar een uitkijkpunt gereden waar we, onder het genot van een borrel, de (helaas wat bewolkte, maar toch mooie) zonsondergang hebben bekeken. Vanwege de vele mieren zijn we deze avond in onze swags maar op een picknicktafel gaan slapen.

De ochtend erna gingen we alweer om 5 uur rijden met de bus om op tijd te kunnen zijn voor een ontbijtje tijdens de zonsopgang over Uluru. Na dit spektakel reden we naar Kata Tjuta voor een wandeling door deze bergen. Dit gebied is minder bekend dan Uluru, maar schijnt vele malen heiliger te zijn voor de aboriginals. Na de wandeling van ongeveer 3 uur hadden we weer de mogelijkheid om een duik te nemen in het zwembad en zijn we in de middag weer een aantal uur gaan rijden naar Kings Creek Station. Hier hebben we ook maar weer een duik genomen en in de avond hebben we genoten van een lekkere maaltijd en een gezellige avond rond ons kampvuur. De nacht in de swags begon goed, maar halverwege de nacht begon het lekker te regenen en heeft iedereen maar even wat beschutting gezocht.

De laatste dag van de tour moesten we weer om 5 uur ontbijten. We zijn gaan rijden naar Kings Canyon voor een mooie wandeling door de Canyon. Hierna zijn we weer terug gegaan naar de camping voor een lunch en hebben we onze laatste kilometers af moeten leggen naar Alice Springs. Helaas hebben we beiden niet gewonnen met Bug Lotto. 100 km voor Alice Springs hebben we een stop gemaakt bij een Camel Farm waar we samen een klein stukje op een kameel hebben kunnen rijden. Erg leuk om te ervaren. Australie schijnt het grootste aantal wilde kamelen van de wereld te hebben, alhoewel de kameel hiet niet oorspronkelijk vandaan komt. Aangekomen in Alice (who the f*ck is Alice) zijn we ingecheckt in ons hostel en zijn we in de avond als afsluiter gaan eten met de hele tourgroep. Hierna zijn we met een select gezelschap nog een rock bar ingeweest en hebben we een leuke avond gehad.

De dag na de tour hebben we heerlijk en uitgebreid gebruik gemaakt van de mogelijkheid om uit te slapen. Rond het middaguur zijn we even de stad (waarin verassend veel aboriginals leven, Palya!) in gegaan voor een lunch. Helaas was het de hele dag regenachtig (verwacht je ook niet als je een woestijn bezoekt). Na het eten hebben we het Reptile Centre een bezoekje gebracht. Hier konden we verschillende slangen, goannas en geckos bewonderen tot een medewerker op een moment vroeg of we er ook een paar wilden vasthouden. Dit hebben we natuurlijk met liefde gedaan en we mochten een blue-tongued lizard, een bearded dragon en een kleine python (voor ons niet zo heel klein) over onze lichamen laten kruipen. In dit centrum hebben we ook de lang gezocht Thorny Devil gevonden die we helaas niet in het wild konden vinden. Hierna hebben we een bezoek aan het ziekenhuis gebracht omdat Rick een aantal dagen terug een brandplek had opgelopen en deze er nu wel ernstig begon uit te zien. Na lang wachten liepen we het ziekenhuis uit met een verbandje en een doos anti-biotica. Hierna konden we eindelijk gaan eten in een steakhouse waar we hadden afgesproken met 2 andere mensen van de tour. Dit was erg gezellig en we hebben genoten van krokodil, kangoeroe, emoe en kamelen vlees.

In de ochtend werden we door de taxi naar het vliegveld gebracht om vanuit Alice Springs te vliegen naar het ons bekende Sydney om onze laatste paar dagen uit te zitten. In de avond hebben we weer lekker een bioscoop opgezocht om The Hunger Games te bekijken. Daarna zijn we weer lekker naar ons hostel gegaan om te ontspannen.

We hebben in de ochtend Paddys market bezocht en hebben daar wat prullaria gekocht zoals dat hoort als echte toeristen. Hierna zijn we, na wat gratis pannekoeken in ons hostel te hebben gegeten, verder de stad ingelopen en hebben onszelf verwend met een paar schoenen, wat broeken en een vest voor onze aankomst in het koude Nederland. In de avond werd er in ons hostel weer een filmavond georganiseerd en hier hebben we dan ook lekker ontspannen 2 films gekeken.

We zijn over de harbour bridge gelopen om een kijkje te nemen bij Luna Park, een pretpark waar je gratis in kunt en alleen betaald voor de attracties waar je ingaat. Omdat het allemaal niet veel voorstelde zijn we weer, zonder attracties, vertrokken. In de middag hebben we ons al een beetje voorbereid op de terugvlucht naar ons kikkerlandje. Verder niet veel gedaan. We wilden weer naar het strand, maar het weer stond er helaas niet naar. In de avond hebben we weer lekkerr genoten van gratis hamburgers van ons hostel en hebben onze laatste nacht doorgebracht in Australië.

We hebben al onze spullen gepakt en zijn emotioneel uitgecheckt uit ons laatste hostel van deze reis. Puur uit ellende heeft Mandy vandaag nog 2 paar schoenen gekocht en zijn we in de middag weer naar de bioscoop gegaan (American Hustle) ondanks dat we in het vliegtuig nog tijd genoeg hebben om onbeperkt films te kijken. We moeten nog even wat te eten scoren en dan gaan we straks richting het vliegveld. Wat is het allemaal toch snel gegaan, maar helaas is het einde van deze reis toch aangebroken. Het waren 5 topmaanden!

• 21 Januari 2014 - 07:35

Ria :

Lieve Rick en mandy, ik zie alweer naar jullie uit. heb het verslag nog niet gelezen, ga eerst even naar bed.
    wel de foto's gekeken, wat mooi en wat een bijzonder dier, en Mandy zo stoer met de slang.
    ja, dan begint het gewone leven weer, maar dat went ook wel snel hoor, lekker bij pa en moe.
    nog een weekje vrij, heerlijk toch. tot morgen en een hele goede reis, geniet van elkaar en van de films.
    veel liefs van mij.

• 21 Januari 2014 - 10:09

Petra:

De tijd is echt omgevlogen! En hier is zoveel veranderd :) Leuk dat jullie Yorinde morgen kunnen bewonderen, dat jullie ons nieuwe huis eens kunnen bewonderen (voordat we weer verhuizen...wasmachine staat op zolder Rick ;) )
    Goede reis en tot morgen!!

Liefs de Wijckelaers

• 21 Januari 2014 - 11:24

Tante Nelly:

Lieve Rick en Mandy,
    dat was toch een hele ervaring voor het leven. Ik heb niet alle verslagen helemaal gelezen natuurlijk, maar het is toch wel geweldig allemaal.
    Welkom thuis en geniet nog lekker na voordat het gewone leven weer begint, wat natuurlijk ook een grote reis naar het onbekende is.
    Liefs, tante Nelly

• 22 Januari 2014 - 02:02

Rene Laan:

Lieve Rick en Mandy,
    Zo te lezen een topvakantie en een enorme ervaring.
    Maar ik ben blij dat ik jullie weer zie straks op het vliegveld.